ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Αριστοτελία Πελώνη
Η άγνωστη διαπραγμάτευση που ναυάγησε
Μυστικό δίαυλο διαλόγου για το Αιγαίο – ανεξάρτητο από τις διερευνητικές επαφές · για τα αεροναυτικά θέματα επιχείρησε να ανοίξει η Τουρκία τον περασμένο Ιούνιο, όπως προκύπτει από απόρρητο τηλεγράφημα που παρουσιάζουν «ΤΑ ΝΕΑ».
«Όχι οπλισμένα»
“Τα αεροπλάνα που πετάνε στο Αιγαίο δεν πρέπει να είναι οπλισμένα. Να αφαιρέσουμε τις βόμβες από τα πολεμικά αεροπλάνα. Αυτό είναι ένα πρώτο βήμα”
Η Άγκυρα πρότεινε μυστική διαπραγμάτευση για τη μείωση της έντασης στον αέρα και υπέβαλε προτάσεις που επιχειρούν να μετατρέψουν το Αιγαίο σε ουδέτερη ζώνη, όπου τα τουρκικά μαχητικά θα μπορούν να πετούν ανενόχλητα, την ώρα που έβγαζε τα πλοία «Τσεσμέ» και «Πίρι Ρέις» για έρευνες εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Μπορεί ο τούρκος Πρωθυπουργός να δήλωσε πριν από λίγες μέρες (μιλώντας στον Ικάι) ότι δεν επιθυμεί να γίνονται υπερπτήσεις στο Αιγαίο και να άφησε να εννοηθεί ότι η κυβέρνησή του έχει προβεί σε ανταλλαγή «daily flight schedules» (ημερησίων σχεδίων πτήσης).
Μάλιστα ο Φ. Σινιρλίογλου διευκρίνισε ότι στόχος πρέπει να είναι να βρεθούν πρακτικοί τρόποι να μειωθεί η ένταση στο Αιγαίο και όχι να αντιμετωπισθεί η ουσία των προβλημάτων. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, σύμφωνα με το τηλεγράφημα, «to turn the basketball into a volleyball game by putting a saftey net in the middle» («να μετατραπεί ο αγώνας μπάσκετ σε αγώνα βόλεϊ, βάζοντας ένα δίχτυ ασφαλείας στη μέση»). Εμμέσως πλην σαφώς δηλαδή, σημειώνουν διπλωματικές πηγές, όποια και να είναι η τελική συμφωνία, να μη θίγει τις πάγιες θέσεις των δύο πλευρών.
Τα τρία βασικά σημεία της τουρκικής πρότασης είναι τα εξής:
α) να υπάρξει μυστική «συμφωνία κυρίων» για να εφαρμοστεί «κώδικας συμπεριφοράς» πέραν των 10 ναυτικών μιλίων,
β) να αποφευχθούν οι τουρκικές υπερπτήσεις πάνω από τα ελληνικά νησιά, εφόσον οι ελληνικές αναχαιτίσεις γίνονται με λιγότερο επιθετικό τρόπο (!) και
γ) να μειωθούν οι τουρκικές παραβιάσεις εντός των 6-10 ναυτικών μιλίων, εφόσον μειωθούν και οι ελληνικές αναχαιτίσεις στον διεθνή εναέριο χώρο μακριά από τις ελληνικές ακτές. Πρότειναν ακόμη να υπάρξει νέα συνάντηση – η οποία και έγινε στις 29 Ιουνίου στην Αθήνα- προκειμένου να συγκεντρωθούν οι προτάσεις που έχουν διατυπώσει και οι δύο πλευρές κατά καιρούς και να διαμορφωθεί μια κοινή βάση συζήτησης.
Το χρονοδιάγραμμα
Με το πρόσχημα ότι τα εν λό γω ζητήματα πρέπει να αντιμετω πισθούν άμεσα, ο τούρκος ΥΦΥΠΕΞ πρότεινε να προχωρήσουν οι συνομιλίες ανεξάρτητα από την πορεία των διερευνητικών επαφών και μάλιστα έθεσε ως πρόταση να ολοκληρωθούν στα τέλη του Σεπτεμβρίου (που πέρασε)…
Ωστόσο, οι συνομιλίες «πάγωσαν» επ’ αόριστον με εντολή του έλληνα Πρωθυπουργού, καθώς εκτιμήθηκε ότι οι τουρκικές προτάσεις θίγουν κυριαρχικά δικαιώματα και επιχειρούν να επιβάλουν καθεστώς συνδιαχείρισης στο Αιγαίο. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με πληροφορίες, τα αεροναυτιλιακά τελούν αυτήν τη στιγμή υπό καθεστώς ιδιότυπης εξαίρεσης από τις διερευνητικές επαφές.
18/10/2010, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ, ΣΚΑΪ
Για τις πτήσεις
«ΗΕλλάδα κάνει πτήσεις των μαχητικών αεροσκαφών της οε μια πολύ μεγάλα έκτα ση. Δηλαδή, φτάνουν μέχρι τη δική μας υφαλοκρηπίδα. Εμείς δεν έχουμε τόσο με γάλες αποσ τάσεις να διανύουμε. Κι εδώ νομίζω όπ χρειάζεται μια άλλη κατανόηση!
ΝΤΑΒΟΥΤΟΓΛΟΥ, 8 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2010
«Γείτονες στο στενό»
«Σκεφτείτε δυο γείτονες στην ίδια συνοικία οι οποίοι μοιρά ζονται το ίδιο στενό. Μπορεί να έχουν διαφορές. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα εγκαταλείψουν αυτό τ α στενό. Έχουν γίνει πολλά βήματα για τη βελτίωση των σχέσεων και αυτά τα βήματα τα κάναμε για να πετάμε από το παράθυρο μας λουλούδια στο εξής»
Η ατζέντα τους για «ουδέτερη ζώνη» στο Αιγαίο
ΤΗΝ ΩΡΑ που οι Τούρκοι εξέφραζαν την ειλικρινή βούλησή τους για την αποφυγή της έντασης, έβγαζαν τον περασμένο Ιούλιο το «Τσεσμέ» και το «Πίρι Ρέις» για έρευνες εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, ενισχύοντας την εντύπωση, λένε διπλωματικές πηγές, ότι ουδόλως ενδιαφέρονται για τη μείωση της έντασης και πως οι όποιες προτάσεις δεν είναι παρά το μέσο για να μπορούν τα μαχητικά της να πετούν ανενόχλητα ενώ η ίδια θα ενισχύει τις θέσεις και τις διεκδικήσεις της.
Συγκεκριμένα – σημειώνουν οι ίδιες πηγές – σε ό,τι αφορά την αποφυγή τουρκικών υπερπτήσεων εντός της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης (6 ναυτικά μίλια), η Άγκυρα επιχειρεί να παρουσιάσει το αυτονόητο ως παραχώρηση. Όσο για τον περιορισμό των πτήσεων τουρκικών αεροσκαφών που προτείνει η Άγκυρα εντός των 6-10 ναυτικών μιλίων, εφόσον σημειωθεί ανάλογη μείωση των ελληνικών αναχαιτίσεων στον διεθνή εναέριο χώρο, η πρόταση αυτό έρχεται σε αντίθεση με την ώς σήμερα πολιτική αναγνώρισης όλων των εισερχομένων αεροσκαφών εντός του FΙR Αθηνών, αν δεν έχουν καταθέσει σχέδιο πτήσης.
Εικονικές εμπλοκές
Η υιοθέτηση κώδικα συμπεριφοράς που προτείνει η Άγκυρα για τις πτήσεις πέρα από τα 10 ναυτικά μίλια – στις εν λόγω συνομιλίες πρότεινε «εικονικές» αερομαχίες ύστερα από αλληλο-προ- ειδοποίηση ή προσυνεννόηση ώστε να μπορεί η κάθε πλευρά να συντηρεί τις πάγιες θέσεις της – δεν είναι, σημειώνουν διπλωματικές πηγές, παρά το πρόσχημα για να καταργηθούν οι αναχαιτίσεις και αναγνωρίσεις των τουρκικών μαχητικών, θέτοντας θέμα αμφισβήτησης των ελληνικών αρμοδιοτήτων επί του ελληνικού εναέριου χώρου.
Παγίδα, πάντως, θεωρείται από αρμόδιες πηγές και η πρόταση που παρουσίασε δημοσίως στην Αθήνα ο Ταγίπ Ερντογάν περί αφοπλισμένων αεροσκαφών στις πτήσεις πάνω από το Αιγαίο, η οποία αποτελεί και πάγια αμερικανική άποψη. Η ελληνικό θέση είναι ότι τα ελληνικά μαχητικά πετούν οπλισμένα λόγω της υποχρέωσής τους που απορρέει από την αποστολή ελέγχου του FIR Αθηνών ενώ τα τουρκικά πετούν οπλισμένα από επιλογή.
Η πρόταση αυτή, εκτιμούν διπλωματικές πηγές, επιχειρεί να μετατρέψει το Αιγαίο σε «ουδέτερη ζώνη» προκειμένου να πετύχει η Άγκυρα μια μορφή συνδιαχείρισης, στο Αιγαίο, διατηρώντας παράλληλα όλο το πακέτο των διεκδικήσεών της εναντίον της Ελλάδας, χωρίς όμως να υπάρχει ο «κίνδυνος» απρόβλεπτου στρατιωτικού επεισοδίου.
Εφημερίδα Τα ΝΕΑ 10-2010
No comments:
Post a Comment