Δεν ελέγθηκαν τα κόμματα για το σκάνδαλο. Δεν το απαγόρευε ο νόμος, δεν ήταν εκτός της εντολής της Βουλής, αλλά, είπαν οι βουλευτές, "αφού ξέρουμε ότι τα κόμματα κρατάνε διπλά βιβλία θα βρίσκαμε εμείς κάτι;". Σωστά και στα κονονικά να τα κρατάγανε δεν θα τα βρίσκατε, πως να τα βρείτε δηλαδή αφού δεν τα ελέγξατε;
Ακολουθεί το κείμενο του πορίσματος.
Ακολουθεί το κείμενο του πορίσματος.
"Η Εξεταστική Επιτροπή δεν έχει κατά νόμο την αρμοδιότητα για τον έλεγχο της χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων. Συνεπώς δεν νομιμοποιείται να προβεί σε διερεύνηση των οικονομικών και έλεγχο των ταμείων τους.
Σημειώνεται ότι το 1996 η τότε Κυβέρνηση σε εφαρμογή του άρθρου 29 παρ.2 του Συντάγματος, εισηγήθηκε και η Βουλή ψήφισε τον ν.2429 (ΦΕΚ 155/10.07.1996) «Χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων-Δημοσιότητα και έλεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των υποψηφίων βουλευτών-Δήλωση περιουσιακής κατάστασης πολιτικών, κρατικών λειτουργών και υπαλλήλων, ιδιοκτητών μέσω μαζικής ενημέρωσης και εντύπων και άλλων κατηγοριών προσώπων και άλλες διατάξεις».
Με το άρθρο 19 θεσπίστηκε Διακομματική Επιτροπή από τους βουλευτές των πολιτικών κομμάτων. Για την εκπλήρωση της αποστολής της υποστηριζόταν από ορκωτούς ελεγκτές στους οποίους ανέθετε τη διενέργεια λογιστικής ή οικονομικής πραγματογνωμοσύνης ή άλλων ελεγκτικών πράξεων».
Το 2002 η Βουλή ψήφισε το ν.3023 (ΦΕΚ 146/25.06.2002) «Χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων από το κράτος. Έσοδα και δαπάνες, προβολή, δημοσιότητα και έλεγχος των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και των υποψηφίων βουλευτών». Με το άρθρο 21 θεσπίστηκε Επιτροπή Ελέγχου, η οποία ενεργεί ως ειδικό όργανο και αποτελείται από έναν βουλευτή, εκπρόσωπο κάθε κόμματος και τρεις δικαστικούς λειτουργούς.
Σημειώνεται ότι το θεσμικό πλαίσιο αν και βελτιώθηκε, είναι βέβαιο ότι χρειάζεται περαιτέρω διαρθρώσεις. Από τα στοιχεία της ερευνώμενης υπόθεσης φέρεται ότι τα κόμματα κατά την ερευνώμενη περίοδο λαμβάνουν διάφορες μη νόμιμες χρηματοδοτήσεις από εταιρείες και χρηματικά ποσά άγνωστης προέλευσης από φυσικά πρόσωπα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την υπ’αριθμ. Φ.092.22/4880 επίσημη μετάφραση του εντάλματος επιβολής ποινής του Ειρηνοδικείου Μονάχου με αριθμό Cs 402 Js 3943/09 στον κ. Μιχαήλ Χριστοφοράκο έκρινε ότι: «η Siemens αποφάσισε να κάνει δωρεές στα κόμματα υπολογιζομένου του ποσού σε ποσοστό 2% του τζίρου κάθε σύμβασης κατά το λεγόμενο «σχέδιο της ΜΗΤΡΙΚΗΣ εταιρείας, …, ώστε με τον τρόπο αυτό να εξασφαλισθεί μια ισχυρότατη δικτύωση της επιχείρησης με τους έλληνες πολιτικούς, όπως γινόταν και από άλλες μεγάλες ελληνικές εταιρείες…. Οι πληρωμές προς τα κόμματα θα γίνονταν «συγκαλυμμένα»,…, γιατί θα ήταν δυσάρεστο για το υποκατάστημα στην Ελλάδα αν γινόταν γνωστό, ότι η Siemens καταβάλλει χρήματα στα πολιτικά κόμματα».
«Το εν λόγω ποσοστό 2% εμβαζόταν ετησίως … σε λογαριασμό της εταιρείας Placid Blue Corporation στην τράπεζα ABN Amro-Bank στο Μονακό… και την εταιρεία Fairways Ltd του κ. Λέτσα… Στη συνέχεια προωθούσατε συγκαλυμμένα τα χρήματα (2%) αποκλειστικά στα δύο μεγάλα κόμματα στην Ελλάδα, Νέα Δημοκρατία και Πανελλήνιο Σοσιαλιστικό Κίνημα».
… «συλλάβατε το σχέδιο να επιταχύνετε τις παραλαβές των επιμέρους έργων του έργου C4I, επηρεάζοντας τους αρμόδιους για την παραλαβή δημοσίους υπαλλήλους, τους οποίους βέβαια δεν γνωρίζατε ονομαστικά οι οποίοι όμως, όπως γνωρίζατε, σύμφωνα με την κομματική δικτύωση που υπήρχε στην Ελλάδα ανήκαν σε κάποια από τα δύο μεγάλα κόμματα της Ελλάδος. Οι υπάλληλοι αυτοί θα ασκούσαν, όπως επιδιώκατε, την διακριτική ευχέρεια που είχαν , κατά τρόπο, ώστε σε αμφισβητούμενες νέες περιπτώσεις να αποφασίσουν ενδεχομένως κατά παράβαση των καθηκόντων τους υπέρ της εταιρείας Siemens.
Επειδή οι τρόποι λήψης των αποφάσεων για σας ως τρίτο δεν ήταν διαφανείς ήταν όμως γνωστοί στον ελληνικό κομματικό μηχανισμοί χρειαζόσασταν την υποστήριξη κομματικών μελών προκειμένου να προχωρήσετε σε καταμερισμό της εργασίας μαζί τους. Τα χρήματα θα πήγαιναν ισομερώς στα ταμεία των κομμάτων Ν.Δ. και Πα.Σο.Κ και από εκεί θα διανέμονταν ενδεχομένως περαιτέρω. Προς το σκοπό αυτό οι δύο ταμίες των κομμάτων, όπως είχε συμφωνηθεί από εσάς από κοινού με αυτούς, θα ασκούσαν μέσω του κόμματος την απαραίτητη πίεση στους δημοσίους υπαλλήλους, οι οποίοι ανήκαν στο κόμμα τους, προκειμένου οι τελευταίοι να ασκήσουν τη διακριτική ευχέρεια που είχαν, κατά τρόπο, ώστε σε αμφισβητούμενες περιπτώσεις να αποφασίσουν ενδεχομένως κατά παράβαση των καθηκόντων τους υπέρ της εταιρείας Siemens (βλ. σχετ. 1, το ένταλμα επιβολής ποινής Ειρηνοδικείου Μονάχου με αριθμό Cs 402 Js 3943/09 στον κ. Μιχαήλ Χριστοφοράκο και αναφορές στην εισήγηση του ΝΣΚ στις 16.02.2009, σελ. 12).
Παρόλα τα ανωτέρω το αμετάκλητο ένταλμα επιβολής ποινής του Ειρηνοδικείου του Μονάχου υπ΄αριθμ. Cs 402 Js 51016/09 περιέχει δύο σημαντικές διαφοροποιήσεις. Κατ΄αρχήν το Δικαστήριο ανασκευάζει την κατηγορία της συναυτουργίας σε δωροδοκία δημοσίων λειτουργών. Ο κ. Μιχάλης Χριστοφοράκος κρίνεται τελεσίδικα ότι διέπραξε το αδίκημα της συνέργειας σε απιστία. Στην αιτιολογία της δε, η αμετάκλητη δικαστική απόφαση δεν αναφέρει πιά την διαδικασία σχετικά με τον τρόπο χρηματοδότησης των κομμάτων.
Ο κ. Μιχαήλ Χριστοφοράκος στις 27.10.2010 σε μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής στο Μόναχο στην ερώτηση «Κατά τη διάρκεια της ως άνω θητείας σας είχατε αναπτύξει ιδιαίτερα φιλικές σχέσεις με Έλληνες πολιτικούς, μέλη κυβερνήσεων και σε καταφατική περίπτωση με ποιούς;» απάντησε ότι «Δηλώνω ξεκάθαρα, ότι δεν προσέφερα, υποσχέθηκα ή παρείχα ποτέ σε ανώτερα στελέχη/υπαλλήλους του Ελληνικού Κράτους ή σε Έλληνες πολιτικούς παροχές, χορηγίες ή δώρα σημαντικής αξίας για τους ίδιους προσωπικά, ούτε ποτέ μου ζητήθηκαν από τέτοια πρόσωπα ανάλογα προσωπικά οφέλη» ενώ στην ερώτηση «Σε ποια πολιτικά κόμματα στην Ελλάδα η εταιρεία σας έδωσε οικονομική ενίσχυση-χορηγία;» αρνήθηκε να απαντήσει αξιοποιώντας το δικαίωμα του ως κατηγορούμενου (βλ. 1) σχετ. 2, την κατάθεση στην Εξεταστική Επιτροπή στο Μόναχο στις 27.10.2010, σελ. 14-16 της μετάφρασης ΝοΦ09222/7851 2) σχετ. 3, κατάθεση στην Εξεταστική Επιτροπή στο Μόναχο στις 27.10.2010, σελ. 23-24 της μετάφρασης ΝοΦ09222/7851).
Ο κ. Μιχαήλ Χριστοφοράκος, πρώην στέλεχος της SIEMENS είναι ήδη δεσμευμένος τουλάχιστον με την από 14.04.2010 συμφωνία συμβιβασμού με την SIEMENS, για την τήρηση της εχεμύθειας για όλες τις ενδοεταιρικές υποθέσεις που περιήλθαν σε γνώση του. (βλ. σχετ. 4, Συμφωνία συμβιβασμού κ. Μιχαήλ Χριστοφοράκου με Siemens AG, Siemens AE).
Είναι προφανές ότι ο Μιχαήλ Χριστοφοράκος επιλέγει προσεχτικά υπερασπιστική γραμμή ώστε να ελαφρύνει την θέση του και να μην έρθει σε σύγκρουση με τα συμφέροντα της SIEMENS και τα συμφωνηθέντα μεταξύ τους.
Ο κ. Θεόδωρος Τσουκάτος κατέθεσε στις 28.06.2008 στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών κ. Παναγιώτη Αθανασίου και απάντησε ότι «…ήταν πάγια πρακτική να ενισχύουν οικονομικά όλα τα κόμματα, όλες οι μεγάλες εταιρείες της χώρας» και σε ερώτηση σχετικά με το έμβασμα του 1.000.000 ΓΜ κατέθεσε ότι «Δεν γνώριζα αυτή τη διαδικασία, ούτε τους επτά (7) λογαριασμούς, ούτε τα πρόσωπα. Εγώ ενημερώθηκα από τον κ. Μιχαήλ Χριστοφοράκο, ότι το έμβασμα (τότε έμαθα για πρώτη φορά το ύψος του) είχε μπει στο λογαριασμό του εξωτερικού που του είχαμε δώσει. Μετά από λίγες ημέρες ο κ. Βίος με ενημέρωσε ότι τα χρήματα είχαν έρθει στην Ελλάδα και ότι επρόκειτο να αρχίσει η εισροή τους στο ταμείο του Κόμματος» (βλ. σχετ. 5, Ανωμοτί Συμπληρωματική εξέταση του μάρτυρα κ. Θεόδωρου Τσουκάτου στις 28.06.2008 στον κ. Παναγιώτη Αθανασίου).
Εναντίον του κ. Θεόδωρου Τσουκάτου έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα και μέχρι σήμερα συνεχίζεται η δικαστική έρευνα για την χρηματοδότηση των κομμάτων από της Siemens.
Κατά την έρευνα επίσης της Εξεταστικής Επιτροπής περιήλθε σε γνώση της η ένορκη κατάθεση του αποβιώσαντος πρώην Γενικού Διευθυντή της Νέας Δημοκρατίας, καθώς και παραστατικά έγγραφα σύμφωνα με τα οποία εστάλησαν από την εταιρεία MAYO και κατατέθηκαν στο λογαριασμό της Ν.Δ. συνολικά 101.499.000 δραχμές κατά την χρονική περίοδο 1989-1990. Εξάλλου δημοσιεύτηκαν στον Ελληνικό Τύπο τα παραστατικά πέντε εμβασμάτων που αποκάλυπταν, ότι υπήρχε διασύνδεση των «μαύρων ταμείων» της SIEMENS με τη ΜΑΥΟ.
Ζητήθηκε επίσης από την ΤτΕ να ενεργήσει ώστε να ανοίξει ο λογαριασμός της ΜΑΥΟ στην Royal Bank of Schottland.
Από τις εργασίες της Εξεταστικής Επιτροπή δεν προέκυψε η ανάμειξη Υπουργών ή Υφυπουργών στην χρηματοδότηση κομμάτων. Για την περαιτέρω διερεύνηση αρμόδια είναι η Επιτροπή Ελέγχου του άρθρου 21 του ν.3023/2002. Η Επιτροπή αυτή είναι διακομματική και συμμετέχουν τρεις δικαστικοί λειτουργοί."
No comments:
Post a Comment