Πηγή:www.capital.gr
Φρένο στις δαπάνες για να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα
Του Αλέξανδρου Κλώσσα
Απόλυτη συγκράτηση της κρατικής δαπάνης ώστε να μην ξεφύγει
από τους στόχους που θέτει ο προϋπολογισμός και το πρόγραμμα δημοσιονομικής
σταθερότητας προβλέπει το μνημόνιο, αφήνοντας ωστόσο περιθώρια αύξησης των
δαπανών εφόσον υπάρξει υπεραπόδοση εσόδων, ενώ προαναγγέλει αναθεώρηση των
στόχων του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Στρατηγικής που ψηφίστηκε στη Βουλή, ώστε
να ευθυγραμμιστεί με τους στόχους του μνημονίου.
Σύμφωνα με το MEFP η κυβέρνηση δεσμεύεται να πετύχει το
στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 1,5% του ΑΕΠ το 2014, το οποίο θα επιτευχθεί με
την συγκράτηση της κρατικής δαπάνης κατά 320 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2013,
όπως έχει προβλεφθεί ήδη στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
Ταυτόχρονα, οι μεταρρυθμίσεις, όπως αναφέρεται στο κείμενο
του μνημονίου, θα συνεχιστούν και θα επικεντρωθούν στον έλεγχο των των δαπανών
, την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών , την ενίσχυση των δημοσιονομικών
εκθέσεων, τη διαχείριση των διαθεσίμων. Παράλληλα τον Οκτώβριο του 2014 θα
πρέπει να γίνει η αναθεώρηση του οργανικού νόμου του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους,
με στόχο «να διασφαλιστεί ότι είναι πλήρως ευθυγραμμισμένος με το εν εξελίξει
πρόγραμμα μεταρρύθμισης των δημόσιων οικονομικών», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά
το μνημόνιο.
Ειδικά για την αναθεώρηση του οργανικού νόμου, αναφέρεται
ότι θα πρέπει μπουν δεσμευτικά ανώτατα όρια δαπανών για τα επόμενα χρόνια, τόσο
για τα επιμέρους υπουργεία όσο και για τον τομέα της υγείας, ενώ θα εισαχθεί
δεσμευτικός στόχος ισοσκελισμένου προϋπολογισμού για τους Δήμους και
συγκεκριμένοι στόχοι απόδοσης για τις κρατικές επιχειρήσεις.
Στις περιπτώσεις που οι στόχοι δεν θα επιτευχθούν θα
“παγώνει” το 10% της κρατικής επιχορήγησης κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους ,
ενώ θα προβλέπονται και περαιτέρω κυρώσεις για τους φορείς που δεν θα
υποβάλλουν έγκαιρα τις εκθέσεις επίτευξης των στόχων.
Αναφορικά με την πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του
Δημοσίου προς τους ιδιώτες, το Δημόσιο θα πρέπει μετά τη μείωση των οφειλών από
τα 9,4 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012 στα 4,7 δισ. ευρώ στο τέλος του 2013, να
ολοκληρώσει την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών που αφορούν το 2012 και το
2013, ώστε να προχωρήσει στη συνέχεια στην εκκαθάριση των οφειλών που αφορούν
την περίοδο πρίν από το 2012.
Ωστόσο, το χρονοδιάγραμμα για την αποπληρωμή των
ληξιπρόθεσμων οφειλών πρίν από το 2012, επεκτείνεται πλέον έως το 3ο τρίμηνο
του 2015 και κατά συνέπεια ο απολογισμός για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων
οφειλών του Δημοσίου, θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2015.
Ειδικά για τον ΕΟΠΠΥ, θα πρέπει έως το τέλος Ιουνίου να έχει
ολοκληρωθεί ο έλεγχος σχετικά με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του οργανισμού, οι
οποίες αφορούν ενδονοσοκομειακή φροντίδα, έως το τέλος Σεπτέμβριου τις
υποχρεώσεις φροντίδας εξωτερικών ασθενών, ενώ μέχρι το τέλος του 2014 θα πρέπει
να ολοκληρωθεί ο έλεγχος όλων των προ του 2013 ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του.
Όπως αναφέρει το μνημόνιο, η ολοκλήρωση του ελέγχου θεωρείται απαραίτητη, ώστε
να πιστοποιηθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του ΕΟΠΥΥ και στη συνέχεια να
προχωρήσει η εξόφληση τους.
Παράλληλα, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι μέχρι τον Ιούνιο
θα περάσει από τη Βουλή νόμο με τον οποίο θα ορίζεται ότι από τον Ιανουάριο του
2015 όλες οι απαιτήσεις νοσοκομείων και ιατρών θα πρέπει να υποβάλλονται στον
ΕΟΠΥΥ ηλεκτρονικά. Παράλληλα θα πρέπει να αναπτυχθεί ένα ολοκληρωμένο
χρονοδιάγραμμα ελέγχου όλων των απαιτήσεων που υπάρχουν προς τον ΕΟΠΥΥ, από τον
Ιανουάριο του 2014 και μετά, ώστε να πιστοποιηθούν οι οφειλές και στη συνέχεια
να ξεκινήσει η αποπληρωμή τους.
To οutsourcing θα φέρει απολύσεις στο Δημόσιο στα τέλη
Ιουνίου του 2015
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Την απόλυση των υπαλλήλων που εργάζονται σε υπηρεσίες οι
οποίες θα περάσουν από το δημόσιο στον ιδιωτικό τομέα (οutsource), προβλέπει το
αδημοσίευτο μνημόνιο. Το πλάνο της κυβέρνησης για το ποιες ακριβώς υπηρεσίες θα
αναληφθούν από ιδιωτικές εταιρείες με χαμηλότερο κόστος θα υπάρξει στα τέλη του
Δεκέμβρη του 2014. Επίσης θα γίνει αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας που
προβλέπει διετή δοκιμαστική περίοδο για κάθε νεοπροσλαμβανόμενο στο δημόσιο,
πριν αυτός μονιμοποιηθεί.
Το Μνημόνιο προβλέπει το παρακάτω χρονοδιάγραμμα αλλαγών στη
δημόσια διοίκηση:
* Τον Οκτώβριο του 2014, η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει
εντάξει όλους τους υπαλλήλους της κεντρικής κυβέρνησης, της τοπικής αυτοδιοίκησης και των νομικών
προσώπων δημοσίου στην ενιαία αρχή
πληρωμών.
* Τον Ιούλιο του 2014 θα εξετασθεί η παραπέρα εφαρμογή της
μεταρρύθμισης του μισθολογίου και του εξορθολογισμού της δομής των μισθών του
δημοσίου τομέα με ένα δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο. Τον Οκτώβριο θα νομοθετηθεί
το νέο μισθολόγιο στο δημόσιο τομέα και την 1η Ιανουαρίου 2015 θα εφαρμοστεί.
* Τέλος Σεπτεμβρίου του 2014 θα υπάρξει μία επισκόπηση των
μη μισθολογικών επιδομάτων στο δημόσιο (πχ υπερωρίες, άδειες, ημερήσιες
αποζημιώσεις, κλπ.), τα οποία θα εναρμονιστούν
με τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές.
* Το Μάρτιο του 2015 θα εγκαθιδρυθεί μία εσωτερική αγορά
εργασίας μέσα στη δημόσια διοίκηση η οποία θα φέρει μία υποχρεωτική μετακίνηση
του προσωπικού στο δημόσιο τομέα.
* Μέχρι το τέλος του 2014, 10.000 απολύσεις θα έχουν γίνει
από εκείνους τους εργαζομένους που έχουν τεθεί στο πρόγραμμα «κινητικότητας»
του 2013 -14 και από τα νομικά πρόσωπα που θα κλείσουν (και έτσι θα επιτευχθεί
ο αρχικός στόχος των 15.000 απολύσεων).
* Στο τέλος του α’ τριμήνου του 2015 θα απολυθούν επιπλέον
2.000 εργαζόμενοι στο δημόσιο.
* Τέλος Δεκεμβρίου του 2014, θα υπάρξει αξιολόγηση για το
ποιες υπηρεσίες του δημοσίου τομέα μπορούν να παρασχεθούν με χαμηλότερο κόστος
από τον ιδιωτικό τομέα (outsource), μαζί και η κατάργηση των αντίστοιχων θέσεων
και προσωπικού από τις δημόσιες υπηρεσίες στα τέλη Ιουνίου του 2015. Αυτές οι
απολύσεις δεν θα γίνουν με βάση τον κανόνα 1:1 (μία πρόσληψη για κάθε απόλυση,
όπως ισχύει για τις 15.000 απολύσεις που πρέπει να γίνουν μέχρι το τέλος του
2015, αλλά και εκείνες του α’ τριμήνου του 2015).
* Καθ΄ όλο το 2015 θα ισχύσει ο κανόνας : μία πρόσληψη για
κάθε πέντε αποχωρήσεις στο δημόσιο. Επίσης οι προσωρινές συμβάσεις εργασίας θα
μειώνονται 10% κάθε χρόνο.
* Θα ενισχυθεί αυστηρά η διετής δοκιμαστική περίοδος για
κάθε νεοπροσλαμβανόμενο στο δημόσιο και η αξιολόγηση του στο τέλος του πρώτου
χρόνου που θα «κλείνει» στη δουλειά, πριν αυτός μονιμοποιηθεί.
Ξεκινά το Σεπτέμβριο το σχήμα του "εγγυημένου ελάχιστου
εισοδήματος"
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Πρόβλεψη και για τα μέτρα ενίσχυσης των πολύ ευαίσθητων κοινωνικά
ομάδων έχει το αδημοσίευτο Μνημόνιο. Σύμφωνα με αυτό, το Σεπτέμβριο του 2014
ξεκινά το σχήμα του «εγγυημένου ελάχιστου εισοδήματος» και το Δεκέμβριου του
ίδιου χρόνου ξεκινά το σχήμα της «εγγύησης νεολαίας» (youth guarantee).
Παράλληλα επιβεβαιώνεται η δέσμευση της κυβέρνησης να δημιουργήσει επιπλέον
50.000 θέσεις απασχόλησης και κατάρτισης εντός του 2014.
Αναλυτικά στο μνημόνιο αναφέρεται πως:
Γίνονται παραπέρα βήματα για την ενίσχυση των προγραμμάτων
απασχόλησης και να βελτιώσουμε την αποτελεσματικότητα του δικτύου κοινωνικής
ασφάλειας για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες.
Τα δύο προγράμματα
απασχόλησης τα οποία ξεκίνησαν στα μέσα του 2013 και χρηματοδοτήθηκαν από τα
διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ, το πρόγραμμα της μαθητείας με voucher και το πρόγραμμα κοινωφελούς απασχόλησης
προχωράνε. Θα επεκτείνουμε αυτά τα προγράμματα προσφέροντας τουλάχιστον 50.000
θέσεις το 2014.
Παράλληλα θα προωθηθεί το σχήμα της «εγγύησης νεολαίας»
(youth guarantee) το Δεκέμβριο του 2014.
Σε ό,τι αφορά την κοινωνική προστασία, ξεκίνησε η προπαρασκευαστική δουλειά και, έτσι, θα
ξεκινήσει το Σεπτέμβριο του 2014 το πιλοτικό πρόγραμμα ενίσχυσης του
εισοδήματος (εγγυημένο ελάχιστο εισόδημα) σε δύο περιοχές.
Το πρόγραμμα αυτό θα εξαπλωθεί πανεθνικά το 2015, αν αυτό
είναι δυνατό από άποψη χρηματοδότησης. Θα γίνει επισκόπηση των συστημάτων
κοινωνικής προστασίας και βοήθειας το στα τέλη του Ιουνίου του 2014. Σ’ αυτή τη
βάση, θα εξορθολογιστούν τα επιδόματα που σχετίζονται με τους φόρους και τις
δαπάνες στα πλαίσια του προϋπολογισμού του 2015. Στόχος της κυβέρνησης πρέπει
να είναι να δημιουργήσει περισσότερο δημοσιονομικό χώρο για να αυξηθεί η στοχευμένη υποστήριξη στις ευαίσθητες
κοινωνικά ομάδες μέσα στα πλαίσια των συνολικών δημοσιονομικών στόχων.
Χωροταξικός σχεδιασμός, κρατικά ακίνητα, μεταφορές στο
επίκεντρο
του Δημήτρη Δελεβέγκου
Η θέσπιση νομοθεσίας για το χωροταξικό σχεδιασμό και ο
καθορισμός των παράκτιων ζωνών αποτελεί μία από τις μεταρρυθμίσεις που θα
πρέπει να πραγματοποιήσει η ελληνική πολιτεία, όπως αναφέρεται στο αδημοσίευτο
κείμενο του μνημονίου. Στο πεδίο του χωροταξικού σχεδιασμού και της δασοκομίας
έχει ήδη πραγματοποιηθεί πρόοδος, ωστόσο, θα πρέπει, με ορίζοντα τον Σεπτέμβριο
του 2014, να καταρτιστεί ένα σχέδιο δράσης (action plan) που θα περιλαμβάνει
τις ημερομηνίες για την ψήφιση των απαιτούμενων νομοθετημάτων.
Στόχος είναι να μειωθεί σημαντικά ο χρόνος που απαιτείται
για την αξιοποίηση εκτάσεων γης. Στόχος είναι η διευκόλυνση της ιδιωτικοποίησης
κρατικης ακίνητης περιουσίας, η κατοχύρωση των δικαιωμάτων των ιδιωτών και η
μείωση των εμποδίων για την υλοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων.
ΕΤΑΔ
Όπως επισημαίνεται, η
αποστολή, οι στόχοι και η στελέχωση της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου έχουν
αναθεωρηθεί με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς της στην διαχείριση
και «ωρίμανση» των ακινήτων που μεταφέρονται στο Ταμείο Αποκρατικοποίησεων.
Επίσης, ακίνητα υπουργείων που δεν χρησιμοποιούνται θα μεταφερθούν στην ΕΤΑΔ
έως το τέλος Σεπτεμβρίου, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να αξιολογήσει ποια ακίνητα
είναι αξιοποιήσιμα
Εμπορικές μισθώσεις
Στα εμπορικά ακίνητα,
ο νόμος που θεσπίστηκε μειώνει την ελάχιστη μισθωτική διάρκεια στα τρία
χρόνια. Στα τουριστικά ακίνητα, όπου ήδη η βραχείας διάρκειας εκμίσθωσή τους
έχει καταστεί πιο εύκολη, έως το τέλος Σεπτεμβρίου θα δημιουργηθεί νέο
νομοθετικό πλαίσιο που θα εναρμονίζεται με τις ευρωπαϊκές πρακτικές.
Μεταφορές – επικοινωνίες
Στις αερομεταφορές προβλέπεται ο εξορθολογισμός του
καθεστώτος παροχής δημόσιας υπηρεσίας με στόχο μεταξύ άλλων τη συμμετοχή στους
διαγωνισμούς (για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας) ξένων αεροπορικών εταιρειών.
Προγραμματίζεται, τέλος η αποκρατικοποίηση των Ελληνικών
Ταχυδρομείων με το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου (του
προσδιορισμού του βέλτιστου τρόπου αποκρατικοποίησης) να τίθεται μέχρι τον
Ιούνιο του 2014.
Στις χερσαίες οδικές μεταφορές, το μνημόνιο προβλέπει την
αξιολόγηση, έως το τέλος Σεπτεμβρίου, των μέτρων για την απελευθέρωση του
κλάδου που έχουν θεσπιστεί και την υιοθέτηση έως το τέλος του 2014 νέων
τροποποιήσεων για την χορήγηση αδειών φορτηγών σε ιδιώτες κατ’ αντιστοιχία με
την ευρωπαϊκή πρακτική.
Πιέσεις για επίσπευση ιδιωτικοποιήσεων
Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Μεγαλύτερη πρόοδο στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων ακινήτων
και εκτενείς μεταρρυθμίσεις στην εταιρική διακυβέρνηση του management
επιχειρήσεων υπο ιδιωτικοποίηση επιτάσσει η τέταρτη αναθεώρηση του δεύτερου
προγράμματος οικονομικής προσαρμογής της Ελλάδας σύμφωνα με την Γενική
Διεύθυνση Οικονομικών και Χρηματοδοτικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το
4ο «αναθεωρημένο μνημόνιο» αναγνωρίζει πως έχει σημειωθεί πρόοδος στις
ιδιωτικοποιήσεις ενώ κατεβάζει και επίσημα προς τα κάτω τους στόχους για τα
σωρευτικά έσοδα, στα 22,3 δισ. ευρώ μέχρι το 2020 από 24,2 δισ. ευρώ στην
αναθεώρηση του Ιουλίου του 2013. Για το 2014 ο στόχος είναι το 1,5 δισ. ευρώ.
και για το επόμενο έτος τα 2,2 δισ.
Αναμένει από την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει σε
εναλλακτικές μεθόδους πώλησης των ακινήτων, όπως η τιτλοποίηση, για την άντληση
πρόσθετων εσόδων και εφιστά προσοχή στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των
ενδεικνυόμενων μέτρων για την εξασφάλιση του κατάλληλου ρυθμιστικού πλαισίου
και εποπτείας. Είναι δε αξιοσημείωτο πως χαρακτηρίζει ουσιαστική τη «βελτίωση
της διαχείρισης και της διαφάνειας της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης για την
οικοδόμηση εμπιστοσύνης ανάμεσα στην κοινή γνώμη ότι το πρόγραμμα
ιδιωτικοποιήσεων θα μεγιστοποιήσει την αξία για τον φορολογούμενο» χωρίς όμως
να αξιολογεί την τρέχουσα κατάσταση.
Στις επιμέρους αποκρατικοποιήσεις το πρόγραμμα έχει ως εξής:
Προβλέπει την έναρξη της 2ης φάσης για τον ΟΛΠ εως τα τέλη Ιουνίου και τις
δεσμευτικές προσφορές στο 3ο τρίμηνο. Για τον ΟΛΘ η υποβολή δεσμευτικών
προσφορών τοποθετείται στο 1ο τρίμηνο του 2015. Δεσμευτικές προσφορές το 3ο
τρίμηνο του 2014 όμως, και μάλιστα στο πρώτο μισό του, προβλέπονται και για τα
περιφερειακά αεροδρόμια, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ROSCO. Έως τα τέλη Ιουνίου
προβλέπονται οι δεσμευτικές προσφορές για τα μικρά λιμάνια και μαρίνες. Για το
Αερολιμένα Αθηνών οι δεσμευτικές προσφορές προβλέπεται να υποβληθούν εως και το
πρώτο τρίμηνο του 2015 ενώ για τον ΔΕΣΜΗΕ στο 4ο τρίμηνο του 2014. Στις αρχές
του 2015 τοποθετείται η προθεσμία και για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για
το Ψηφιακό Μέρισμα και στο δεύτερο τρίμηνο του 2015 αυτές για την Εγνατία.
Την ίδια περίοδο αναμένεται και η προκήρυξη του διαγωνισμού
για επενδυτικό σχέδιο για μαρίνα ελλιμενισμού mega yacht στο Λαύριο. Τα
χρονοδιαγράμματα για ΕΥΔΑΠ, ΕΛΠΕ, υποθαλάσσια φυσική αποθήκη αερίου στη Νότια
Καβάλα και ΕΛΤΑ παραμένουν ανοιχτά καθώς στην περίπτωση της ΕΥΔΑΠ αναζητείται
μοντέλο αξιοποίησης μετά την απόφαση του ΣτΕ και στις υπόλοιπες αξιολογούνται
ακόμα οι επιλογές και οι προοπτικές ειδικά στην περίπτωση της Καβάλας. Για τα
ΕΛΤΑ αναφέρεται πως εντός Ιουνίου θα πρέπει να διορισθούν εξωτερικοί σύμβουλοι
για σχέδιο αναδιάρθρωσής τους. Για τη ΔΕΗ τοποθετεί την απόσχιση της «μικρής
ΔΕΗ» στο 2015 χωρίς να προσδιορίζει πότε ακριβώς αυτή θα γίνει και με ποιον
τρόπο ενώ για τη ΔΕΠΑ δεν γίνεται καθόλου αναφορά σε χρόνους παρά μόνον στην
αναβολή της ιδιωτικοποίησης εωσότου ξεκαθαρίσει το μελλοντικό ρυθμιστικό
πλαίσιο»
Αναλυτικά η τέταρτη αναθεώρηση του δεύτερου προγράμματος
οικονομικής προσαρμογής της Ελλάδας σύμφωνα με την Γενική Διεύθυνση Οικονομικών
και Χρηματοδοτικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο κεφάλαιο για τις ιδιωτικοποιήσεις
αναφέρει:
"Έχει σημειωθεί πρόοδος στις ιδιωτικοποιήσεις"
Μετά την ολοκλήρωση των συναλλαγών ιδιωτικοποίησης των
κρατικών λαχείων (133 εκατ. ευρώ) και ΟΠΑΠ (622 εκατ. ευρώ), οι αρχές προχωρούν
με τη διαδικασία πιστοποίησης του φορέα μεταφοράς φυσικού αερίου (ΔΕΣΦΑ), η
οποία έχει επικυρωθεί για περίπου 187 εκατ. ευρώ. Πρόσθετες συναλλαγές σε
εξέλιξη περιλαμβάνουν την σιδηροδρομική επιχείρηση (ΤΡΑΙΝΟΣΕ), τον πάροχο
σιδηροδρομικών υπηρεσιών (Rosco) και των περιφερειακών αερολιμένων.
Προτιμώμενος επενδυτής επιλέχθηκε για την απόκτηση των μετοχών του
έργου-ορόσημου για το real estate στο Ελληνικό, αφού βελτίωσε την οικονομική
προσφορά του σημαντικά (915 εκατ. ευρώ).
Επιτυχής ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης σημαίνει ότι η
κοινοπραξία αναλαμβάνει μια επένδυση ύψους 5,7 δισ. ευρώ (πάνω από 2,5 % του
ΑΕΠ) κατά τα προσεχή έτη, εκ των οποίων 1,25 δισ. ευρώ αντιστοιχούν στα
απαραίτητα έξοδα υποδομής και το μητροπολιτικό πάρκο, το οποίο θα βαρύνει
αποκλειστικά και μόνο την ανάδοχο εταιρεία. Η συναλλαγή για το sale & lease-back
των 28 κτιρίων του δημοσίου αναμένεται να ολοκληρωθεί κατά το δεύτερο τρίμηνο
του 2014, μετά από μια καθυστέρηση στην έγκριση της συμφωνίας από το Ελεγκτικό
Συνέδριο».
«Δεδομένου ότι η προετοιμασία των βασικών περιουσιακών
στοιχείων για ιδιωτικοποίηση προχωρεί και η πλειοψηφία των κρατικών
επιχειρήσεων έχουν πλέον μεταφερθεί στο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, η προσοχή
είναι τώρα εστιασμένη στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των ενδεικνυόμενων μέτρων
για την εξασφάλιση του κατάλληλου ρυθμιστικού πλαισίου και εποπτείας.
Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας ισχυρής ρυθμιστικής
αρχής για τα λιμάνια, που θα εποπτεύει την αγορά μετά την ιδιωτικοποίηση της
ενός σημαντικού αριθμού λιμένων, ιδίως του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Οι
αρχές ενίσχυσαν την αποτελεσματικότητα και την αυτονομία της Ρυθμιστικής Αρχής
Λιμένων με το διορισμό του Διοικητικού Συμβουλίου της και επιπροσθέτως
δεσμεύτηκαν να υιοθετήσουν και να εφαρμόσουν τη δευτερογενή νομοθεσία που
στοχεύει σε ένα πλήρως λειτουργικό όργανο πριν από το τέλος της διαδικασίας των
διαγωνισμών για τα λιμάνια. Στελεχώθηκε επίσης η νεα ρυθμιστική αρχή για τα
ύδατα και ενισχύθηκε η ανεξαρτησία της με την αναθεώρηση της σχετικής
νομοθεσίας και στόχο να μπορέσει σταδιακά ο Ειδικός Γραμματέας να εκδίδει
επίσημες αποφάσεις επί ρυθμιστικών θεμάτων. Επιπλέον, μετά από αλλεπάλληλες
καθυστερήσεις, οι αρχές αναμένεται να προτείνουν ένα σχέδιο με συγκεκριμένα
μέτρα για την οικονομική βελτίωση της ρυθμιστικής λειτουργίας της Ελληνικής
Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας».
«Μεγαλύτερη πρόοδος ωστόσο απαιτείται στον τομέα των
ιδιωτικοποιήσεων των ακινήτων"
Προπαρασκευαστικές εργασίες προωθούνται με στόχο την
εξασφάλιση της διαδικασίας για τη μεταφορά της πλήρους και άμεσης κυριότητας
στο ΤΑΙΠΕΔ των 1.000 εμπορικά βιώσιμων ακινήτων. Οι αρχές βρίσκονται στη
διαδικασία του εντοπισμού και μεταφοράς στο ΤΑΙΠΕΔ των εναπομεινάντων 250
ακίνητων της τέταρτης τριμηνιαίας παρτίδας των μεταβιβάσεων. Πρόσθετα μέτρα θα
πρέπει να ληφθούν για τη βελτίωση της προπαρασκευαστικής διαδικασίας του real
estate, μέσω της επανεξέτασης της αποστολής, των στόχων και της στελέχωσης της
ΕΤΑΔ και της ενίσχυσης της αποτελεσματικότητάς της στην επαγγελματική
διαχείριση και την προετοιμασία της ακίνητης περιουσίας πριν από τη μεταφορά
της στο ΤΑΙΠΕΔ.
Με δεδομένη την πρόοδο και την ολοκλήρωση ενός αριθμού
ιδιωτικοποιήσεων επιχειρήσεων, οι πωλήσεις των ακινήτων θα έχουν καθοριστική
σημασία για τη συνολική επίτευξη των στόχων των εσόδων τόσο σε μεσοπρόθεσμη όσο
και σε μακροπρόθεσμη προοπτική. Ένα συγκεκριμένος οδικός χάρτης για την
εφαρμογή των μέτρων αυτών έχει συμφωνηθεί με τις αρχές. Γενικότερα, είναι
σημαντικό όλα τα στοιχεία για την επιτυχή ιδιωτικοποίηση των ακινήτων να είναι
στη θέση τους τώρα που η ψυχολογία της αγοράς αναμένεται να βελτιώνεται
σταδιακά».
«Οι αρχές έχουν προσδιορίσει έναν οδικό χάρτη για
εναλλακτικές μεθόδους πώλησης των ακινήτων, όπως η τιτλοποίηση των περιουσιακών
στοιχείων, για την άντληση πρόσθετων εσόδων πέραν αυτών που προβλέπονται στο
σχέδιο ιδιωτικοποίησης.
Οι προσπάθειες αυτές απευθύνονται στον ιδιωτικό τομέα, ιδίως
των διεθνών επενδυτών και θα συμπληρώσουν τις άμεσες πωλήσεις περιουσιακών
στοιχείων που βρίσκονται επί του παρόντος σε εξέλιξη. Το έργο αυτό, σε
συνδυασμό με τη βελτίωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για την Ελλάδα, μπορεί
να βοηθήσει στην άντληση πρόσθετων εσόδων μεσοπρόθεσμα. Οι αρχές θα
αξιολογήσουν την πρόοδο στον τομέα αυτό κατά τους επόμενους μήνες και, αν
απαιτείται, θα αναθεωρήσουν προς τα πάνω τις εκτιμήσεις για τα έσοδα από τις
ιδιωτικοποιήσεις. Οι αρχές θα υποβάλουν την πρώτη έκθεση προόδου μέχρι το τέλος
Ιουνίου του 2014 και θα πρέπει να ολοκληρώσουν την πρώτη συναλλαγή εως το τέλος
Νοεμβρίου 2014».
«Οι αρχές έχουν δεσμευτεί για εκτενείς μεταρρυθμίσεις στην
εταιρική διακυβέρνηση του managmenet επιχειρήσεων υπο ιδιωτικοποίησης"
Η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει νομοθεσία που επιβάλει και
επιτρέπει στο ΤΑΙΠΕΔ να ασκήσει τα δικαιώματα του ως μέτοχος, όπου έχει την
πλειοψηφία, σύμφωνα με ένα πλαίσιο συνεργασίας, στόχων και κριτήριων, που
συνάδουν με τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης. Σύμφωνα με τη νέα αυτή νομοθεσία, το
ΤΑΙΠΕΔ έχει τη δυνατότητα να αναλάβει δράση κατά μελών διοικητικού συμβουλίου
και της εκτελεστικής διοίκησης των εταιρειών που ελέγχει και να ορίζει
τουλάχιστον ένα μέλος του Δ.Σ. όπου δεν εκπροσωπείται. Οι αρχές τροποποίησαν
τον νόμο περί ΤΑΙΠΕΔ ώστε να επιτρέπεται στον διευθύνων σύμβουλο να ενεργεί ως
πρόεδρος, σε περίπτωση κενής θέσης του τελευταίου όπως και να μειώνει τον
αριθμό των μελών του διοικητικού συμβουλίου που απαιτείται να είναι παρόντα για
να συνεδριάσει από 5 σε 4, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η αδιάλειπτη λειτουργία
του, ενώ παράλληλα διευκρινίστηκαν οι λόγοι απόλυσης μελών του διοικητικού
συμβουλίου».
«Τα αναμενόμενα σωρευτικά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις έχουν
αναθεωρηθεί ελαφρά προς τα κάτω στα 22,3 δισ. ευρώ μέχρι το 2020 (από 24,2 δισ.
ευρώ στην αναθεώρηση του Ιουλίου του 2013).
Το σωρευτικό ποσό των αναμενόμενων εσόδων έχει αναθεωρηθεί
με βάση τις τρέχουσες τάσεις του προγράμματος και με βάση τα μέτρα πολιτικής
και τις δεσμεύσεις. Οι στόχοι αυτοί παραμένουν υπό αναθεώρηση, λαμβάνοντας
υπόψη τόσο δυνητική υπεραπόδοση (από το αυξημένο ενδιαφέρον των επενδυτών) όσο
και δυνητική υποαπόδοση (από συνεχιζόμενα εμπόδια στο πρόγραμμα
ιδιωτικοποιήσεων). Βελτίωση της διαχείρισης και της διαφάνειας της διαδικασίας
ιδιωτικοποίησης είναι απαραίτητα για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης ανάμεσα στο
ευρύ κοινό ότι το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων θα μεγιστοποιήσει την αξία για τον
φορολογούμενο.
Χρειάζονται επίσης συμπληρωματικά μέτρα για την επίσπευση
των εγκρίσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το Συμβούλιο της Επικρατείας, καθώς
και την Επιτροπή Ανταγωνισμού ώστε να περιοριστεί ο συνολικός χρόνος που
χρειάζεται για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ. Η ολοκλήρωση
των συναλλαγών είναι ζωτικής σημασίας τόσο για δημοσιονομικούς λόγους όσο και
για την προσέλκυση νέων επενδυτών αλλά και την ενίσχυση της διαχειριστικής
εμπειρίας, την αύξηση της αποτελεσματικότητας και την καλύτερη διακυβέρνηση των
επιχειρήσεων που συμμετέχουν. Το χρονοδιάγραμμα ορισμένων εταιρικών πωλήσεων έχει
αναθεωρηθεί προκειμένου να καταστεί δυνατή η ενίσχυση του ρυθμιστικού
περιβάλλοντος πριν από την ιδιωτικοποίηση».
Πηγή:www.capital.gr
Αδημοσίευτo Μνημόνιο: Έρχεται τσουνάμι μέτρων τον Οκτώβριο
Πηγή:www.capital.gr
Των Γιάννη Αγγέλη - Δήμητρας Καδδά
Κατάργηση εκπτώσεων σε δαπάνες, νέο μισθολόγιο, αλλαγή μη
μισθολογικών δαπανών, πλαίσιο ομαδικών απολύσεων, νέο ασφαλιστικό, νέες
παρεμβάσεις σε γάλα, φάρμακα, ψωμί, λειτουργία καταστημάτων τις Κυριακές αν
κριθούν αναγκαίες προβλέπει το αναλυτικό κείμενο του μνημονίου (MEFP) που δεν
έχει δει ακόμη το φως της δημοσιότητας. Οι παραπάνω παρεμβάσεις θα έρθουν από
τον Οκτώβριο και δεν είναι οι μόνες.
Πιο πριν θα ξεκινήσει σειρά παρεμβάσεων με ορισμένο
χρονοδιάγραμμα για κατάργηση φόρων-τελών υπερ τρίτων, αλλά και για επανεξέταση
απόδοσης του ΕΝΦΙΑ τον Σεπτέμβριο με παρεμβάσεις «εξάλειψης» εξαιρέσεων αν
χρειαστούν από το 2015.
Η κυβέρνηση δεσμεύεται για λήψη ισοδύναμων μέτρων, αν
χρειαστεί, αλλά και να κλείσει πιθανό κενό το 2015 «με την επέκταση των μέτρων
που λήγουν» λέγοντας μάλιστα ότι «υπό τις τρέχουσες προβλέψεις, πιστεύουμε ότι
θα είναι αναγκαίο να επεκταθεί η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης» με την αίρεση ότι
θα επανεξεταστεί το ζήτημα στο πλαίσιο της κατάρτισης του προϋπολογισμού του
2015.
Θεσπίζεται επίσης κανόνας υπεραπόδοσης για το υπό ποιους
όρους θα γίνονται παροχές την μετά μνημονίου εποχή. Διατηρείται όμως και όρος
παροχών αν πάει καλύτερα το 2014, με πρώτο βήμα τη «μείωση του υψηλού
συντελεστή φορολογίας».
Στις παραπάνω δεσμεύσεις προστίθενται και τα «άμεσα» μέτρα,
τα 12 προαπαιτούμενα για τις υποδόσεις Ιουνίου – Ιουλίου, που περιλαμβάνουν από
νέο χωροταξικό και δασικό νόμο, έως παρεμβάσεις στους φόρους υπέρ τρίτων στο
περιθώριο κέρδους των φαρμακείων κλπ.
Περιλαμβάνει επίσης σειρά παρεμβάσεων με ορισμένο
χρονοδιάγραμμα για κατάργηση φόρων-τελών υπέρ τρίτων, αλλά και αναθεώρηση του
οργανικού νόμου του Γενικού Λογιστηρίου τον Οκτώβριο, «για να διασφαλιστεί ότι
είναι πλήρως ευθυγραμμισμένος με το εν εξελίξει πρόγραμμα μεταρρύθμισης των
δημόσιων οικονομικών».
Πρόοδος και προκλήσεις
Στο MEFP (σημ. το αναλυτικό κείμενο του μνημονίου που
εγκρίθηκε την Παρασκευή και από το ΔΝΤ), αναφέρεται ότι «η Ελλάδα έχει
σημειώσει σημαντική πρόοδο όσον αφορά στην αποκατάσταση της δημοσιονομικής και
της εξωτερικής βιωσιμότητας» με 19% βελτίωση σε κυκλικά προσαρμοσμένους όρους,
με αποτέλεσμα πλέον «να έχουμε το υψηλότερο κυκλικά προσαρμοσμένο πρωτογενές
πλεόνασμα στη ζώνη του ευρώ».
«Οι προσπάθειες αποφέρουν καρπούς, αλλά παραμένουν
σημαντικές προκλήσεις» επισημαίνεται. Γίνεται αναφορά στην αναπτυξιακή πορεία
αλλά «η ανάπτυξη στηρίζεται σε αύξηση επενδύσεων και εξαγωγών που με τη σειρά
τους εξαρτώνται από την πλήρη και έγκαιρη εφαρμογή των διαρθρωτικών
μεταρρυθμίσεων και την εξασφάλιση επαρκούς εξωτερικής χρηματοδότησης»
επισημαίνεται.
Στο MEFP η κυβέρνηση δηλώνει «δεσμευμένη για τη διατήρηση
των επιτευγμάτων μέχρι σήμερα» και ότι θα «συνεχίσει την πλήρη εφαρμογή των
μέτρων που συμφωνήθηκαν από την έναρξη του προγράμματος» αλλά και τη «λήψη
ισοδύναμων μέτρων» για να «διασφαλιστεί η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων».
Για την επίτευξη του στόχου το 2014 πρωτογενές πλεόνασμα
1,5% του ΑΕΠ δεσμεύεται σε διακράτηση 320 εκατ. ευρώ στις δαπάνες από τις
μόνιμες εξοικονομήσεις, για τη λήψη «συμψηφιστικών ενεργειών» σε περίπτωση
δικαστικών αποφάσεων, αν και όπως εκτιμά δεν περιμένει ότι αυτό θα συμβεί για
κάποια άλλη ομάδα πέραν των δικαστικών.
Στον αντίποδα υπάρχει και πρόβλεψη για μείωση φόρων. Αν
υπάρχει συνεχής υπεραπόδοση των εσόδων, θα είμαστε σε διαβούλευση με την τρόικα
με στόχο «μείωση του υψηλού συντελεστή φορολογίας».
Γίνεται λόγος επίσης για πρόσθετη μείωση των εργοδοτικών
εισφορών κατά 1% με επανεξέταση του μέτρου έως το τέλος Ιουνίου του 2015.
Τον Ιούνιο δεσμεύεται η κυβέρνηση για μια συνολική μεταρρύθμιση
του ΦΠΑ με στόχο και να εξορθολογιστεί το σύστημα επιστροφής μεταξύ άλλων,
επιτρέποντας σε εταιρείες με καθαρό ιστορικό πληρωμών τα τελευταία δύο χρόνια
«να λαμβάνουν τις επιστροφές χωρίς έλεγχο».
Επίσης, μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2014 «θα επανεξετάσει τις
εξαιρέσεις από τον ΕΝΦΙΑ» και θα «εξαλείψει από τον Ιανουάριο του 2015 εκείνες
που θεωρούνται αναποτελεσματικές ή άδικες».
Κανόνας υπεραπόδοσης μετά μνημονίου
Στο κείμενο υπάρχει δέσμευση ότι η κυβέρνηση θα συζητήσει
και να συμφωνήσει με την τρόικα «έναν συγκεκριμένο κανόνα υπεραπόδοσης επί των
εσόδων που θα τεθεί σε ισχύ μετά την περίοδο του προγράμματος». Με βάση αυτόν
θα συμφωνείται αν υπάρχουν απροσδόκητα έσοδα ή υπεραπόδοση και σε ποιές
περιπτώσεις θα μπορεί να επιτραπούν παροχές το επόμενο έτος.
Για το μισθολόγιο αναφέρεται ότι «θα προσδιορίσει τον Ιούλιο
του 2014 και άλλα ζητήματα που σχετίζονται με την εφαρμογή του μισθολογίου» με
στόχο τον «εξορθολογισμό της δομής των μισθών στον δημόσιο τομέα σε μια
ουδέτερη από φορολογική άποψη βάση» και την κατανομή των μισθών σχέση με την
ικανότητα και την απόδοση του προσωπικού. Επίσης θα γίνει «διεξοδική εξέταση
όλων των μη μισθολογικών παροχών» όπως αποζημιώσεις , έξοδα ταξιδίου κλπ.
Δεν αναφέρεται στόχος απολύσεων το 2015 αλλά προβλέπεται ότι
θα υπάρχει νέα αξιολόγηση στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2014 σε συνεννόηση με την
τρόικα, «λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα των μεταρρυθμίσεων της δημόσιας
διοίκησης για το «εάν θα οριστεί επισήμως στόχος».
Για τη λίστα ΟΟΣΑ προβλέπεται επανεξέταση της απόδοσης των
παρεμβάσεων (πχ εμπορικών δραστηριοτήτων την Κυριακή τον Μάρτιο του 2015 για το
αν θα επεκταθούν σταδιακά σε όλη τη χώρα) και πολύ πιο πριν για το γάλα, το
ψωμί ή τα φάρμακα.
Αξιολόγηση έως το τέλος Σεπτεμβρίου προγραμματίζεται για τις
συλλογικές απολύσεις και το κατά πόσο συνάδουν με το πρότυπο της ΕΕ. Η Ελλάδα
δεσμεύεται «σε περίπτωση αμφιβολίας να λάβει τα κατάλληλα νομοθετικά μέτρα για
την ευθυγράμμιση των πλαισίου με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ έως το τέλος
Οκτώβρη 2014». Προβλέψεις υπάρχουν και για τις απεργιακές κινητοποιήσεις.
Τα νέα ορόσημα
Στο MEFP σε ειδικό του πίνακα καθορίζει τα νέα Διαρθρωτικά
Ορόσημα της Ελλάδας:
Τέλος Μαίου 2014
* Να εισαγάγει ένα νέο κώδικα συμπεριφοράς για τις τράπεζες.
* Θέσπιση αλλαγών στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.
Τέλος Ιουνίου 2014
* Ενσωμάτωση συστάσεων της μελέτης του ΟΟΣΑ για το
διοικητικό βάρος.
Τέλος Σεπτεμβρίου 2014
* Θέσπιση νομοθεσίας για την ένταξη στον Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος της φορολόγησης των συλλογικών επενδυτικών σχημάτων, καθώς και όλων
των φορολογικών εκπτώσεων δαπάνες με «εξάλειψη όσων είναι αναποτελεσματικές ή
άδικες».
* Θέσπιση νομοθεσίας που θα διευρύνει τον ορισμό της
φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής.
* Ευθυγράμμιση όλες τις μη μισθολογικές παροχές του δημόσιου
τομέα με τις βέλτιστες πρακτικές ανά την ΕΕ.
Τέλος Οκτωβρίου του 2014
* Υιοθέτηση της μεταρρύθμισης στο καθεστώς ΦΠΑ για τον
εξορθολογισμό των συντελεστών και την απλούστευση της διαχείρισης.
* Μεταρρύθμιση του μισθολογίου με ισχύ από την 1η Ιανουαρίου
2015.
* Υιοθέτηση τροποποιήσεων στο δημοσιονομικό νόμο
* Ενίσχυση του ιδιωτικού και εταιρικού πλαισίου
αφερεγγυότητας
* Θέσπιση νομοθεσίας για την ευθυγράμμιση πλαισίου για τις
ομαδικές απολύσεις με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ
* Νομοθετική ρύθμιση προσαρμογής του πλαισίου για τις
βιομηχανικές ενέργειες με τα ισχύοντα στην ΕΕ
Τέλος Νοεμβρίου 2014
* Υιοθέτηση πακέτου μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού
συστήματος με βάση τις αναλογιστικές μελέτες που θα ολοκληρωθούν το Σεπτέμβριο
για ολόκληρο το σύστημα περιλαμβανομένων των εφάπαξ και των επικουρικών.
* Θέσπιση νομοθεσίας για την αντιμετώπιση όλων των θεμάτων
που εν τω μεταξύ προσδιορίστηκαν στη νέα έκθεση που ετοιμάζει ο ΟΟΣΑ για τα
εμπόδια στον ανταγωνισμό στο χονδρικό εμπόριο , στις κατασκευές , στις
τηλεπικοινωνίες και στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Τέλος Δεκεμβρίου
* Θέσπιση όλων των δευτερογενών ρυθμίσεων σχετικά με τη
νομοθεσία αδειοδότησης των επενδύσεων.
Πηγή:www.capital.gr
Great delivery. Sound arguments. Keep up the great work.
ReplyDeleteFeel free to visit my homepage ... diy home improvement
projects (www.homeimprovementdaily.com)
Simply desire to say your article is as astounding.
ReplyDeleteThe clearness in your post is simply cool and i can assume you are an expert on this subject.
Fine with your permission let me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post.
Thanks a million and please continue the enjoyable work.
Feel free to visit my web-site kitchen renovation ideas (homeimprovementdaily.com)