Τετάρτη, 28
Μαρτίου 2012 8:55 πμ
Από τον δικτυακό
τόπο http://www.philenews.com
Τα 100 πιο
εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα για το 2011
Αθήνα: Σημαντικές
ανακατατάξεις στη σύνθεση του εξαγωγικού προτύπου της χώρας, τόσο ποιοτικά, όσο
και γεωγραφικά, έφερε το 2011 για τις ελληνικές εξαγωγές, ειδικά σε ότι αφορά
τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και τις 100 κυριότερες αγορές.
Η λίστα των 100
εξαγώγιμων προϊόντων έχει «ανανεωθεί» με 15 κατηγορίες προϊόντων -κυρίως από
τους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων-συσκευών, λιπασμάτων, αλλά και
των τροφίμων-ποτών (φράουλες, καπνιστά ψάρια, νερά)- ενώ έχει αλλάξει και ο
«χάρτης» των εξαγωγικών αγορών.
Η Ιταλία
αναδεικνύεται για το 2011 ο κυριότερος πελάτης των ελληνικών προϊόντων,
ξεπερνώντας για δεύτερη φορά μεταπολεμικά τη Γερμανία (η πρώτη φορά ήταν το
2008).
Στην τρίτη θέση
στη σειρά κατάταξης ανέρχεται η Τουρκία από την 6η το 2010, υποσκελίζοντας την
Κύπρο που ακολουθεί στην 4η θέση (από 3η το 2010) και τη Βουλγαρία που
βρίσκεται πλέον στην 6η θέση (από 4η το 2010).
Στην 5η θέση
ανέρχονται οι Εφοδιασμοί Πλοίων με Τρίτες Χώρες σημειώνοντας σημαντικό άλμα στη
σειρά κατάταξης από τη 13η θέση το 2010. Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην 7η θέση, ενώ
στην 8η υποχώρησε το Ηνωμένο Βασίλειο (από την 5η το 2010). Την 9η θέση
κατέλαβε η Γαλλία (8η το 2010) και την πρώτη δεκάδα συμπληρώνει η Ρουμανία η
οποία υποχώρησε από την 9η θέση το 2010.
Συνολικά,
προκύπτουν εμπορικές συναλλαγές (εισαγωγές και εξαγωγές) της Ελλάδας με 217
χώρες του κόσμου. Σε ότι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα, με βάση
την πενταψήφια ανάλυση, προκύπτει «ανανέωση» της σχετικής κατάταξης, με την
είσοδο 15 νέων προϊόντων, κυρίως από τους κλάδους των δομικών υλικών, των
μηχανημάτων-συσκευών, λιπασμάτων, αλλά και των τροφίμων-ποτών (φράουλες,
καπνιστά ψάρια, νερά).
Επιγραμματικά τα
στοιχεία για τα πιο εξαγώγιμα προϊόντα
Ο κλάδος των
τροφίμων και ποτών, με εξαγωγές συνολικής 2.587 εκατ. ευρώ, εκπροσωπεί το
11,52% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών. Η επίδοση αυτή επιτυγχάνεται με τη
συμμετοχή 23 προϊόντων, εκ των οποίων τα καπνιστά ψάρια, οι φράουλες και τα
εμφιαλωμένα νερά, δεν εμφανίζονταν στην αντίστοιχη λίστα του 2010.
Το 2010, οι
εξαγωγές του κλάδου με 2.603 εκατ. ευρώ αντιστοιχούσαν στο 15,88% των συνολικών
εξαγωγών, με τη συμμετοχή και των προϊόντων ζαχαροπλαστικής, που πλέον δεν
εμφανίζονται στη λίστα του 2011.
Ο κλάδος των
προϊόντων καπνού, με εξαγωγές ύψους 345 εκατ. ευρώ, αντιστοιχεί στο 1,54% των
συνολικών εξαγωγών, ενώ το 2010, με εξαγωγές 327 εκατ. ευρώ, αντιστοιχούσε σε
ποσοστό 2%. Τον κλάδο εκπροσωπούν τα καπνά χωρίς αφαίρεση μίσχων και τα
τσιγάρα.
Σημαντική είναι η
μείωση τόσο τις συνολικής αξίας, όσο και του ποσοστού συμμετοχής στις συνολικές
εξαγωγών των προϊόντων του κλάδου του βαμβακιού. Από τα 411 εκατ. ευρώ,
υποχώρησαν στα 279 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η συμμετοχή τους να μειωθεί από το
2,51% στο 1,24%.
Τη μερίδα του
λέοντος αποσπούν τα προϊόντα πετρελαίου, με τη νέα προσθήκη της ασφάλτου,
ξεπερνώντας το 28,7% της συνολικής αξίας των εξαγωγών, με την επίδοση των 6.448
εκατ. ευρώ.
Στο ίδιο πλαίσιο,
μεγάλη είναι και η αύξηση των προϊόντων ενέργειας και ειδικά του βουτανίου και
της ηλεκτρικής ενέργειας, που από το 0,79% του συνόλου το 2010, απέσπασαν το
2011 το 1,19%, μετά την αύξηση των εξαγωγών τους από τα 128 εκατ. ευρώ στα 267
εκατ. ευρώ.
Σημαντική είναι η
μείωση και για τις χρωστικές ουσίες, που υποχώρησαν από το 0,41% του συνόλου το
2010, στο 0,22% το 2011, με αξία εξαγωγών 48 εκατ. ευρώ.
Κάτω από το όριο
του 1 δις ευρώ (918 εκατ. ευρώ), υποχώρησαν και οι εξαγωγές των φαρμακευτικών-καλλυντικών-απορρυπαντικών,
με αποτέλεσμα το 2011 να αντιστοιχούν στο 4,09% του συνόλου των εξαγωγών (από
6,74% το 2010).
Εκπροσώπηση στο
ΤΟΡ 100, καταγράφεται το 2011 και για τα λιπάσματα, με εξαγωγές αξίας 73 εκατ.
ευρώ, ήτοι το 0,33% του συνόλου, ενώ απώλειες σημειώνονται για τον κλάδο των
πλαστικών (από τα 540 εκατ. ευρώ στα 464 εκατ. ευρώ), με αποτέλεσμα η συμμετοχή
τους να διαμορφώνεται στο 2,07%.
Οι επιδόσεις των
προϊόντων αργιλίου ενίσχυσαν σημαντικά τον κλάδο των βιομηχανικών δομικών
υλικών, που κατατάσσεται στη δεύτερη θέση των κλάδο, με ποσοστό συμμετοχής
11,94% και αξία εξαγωγών 2.680 εκατ. ευρώ. Νέες είσοδοι στον ΤΟΡ 100
σημειώνονται για τα πλατέα προϊόντα έλασης σιδήρου, για είδη χοντροσύρματος,
για ράβδους χαλκού και σωλήνες μη κυκλικής τομής.
Σημαντική αύξηση
εξαγωγών, αλλά και σταθεροποίηση του ποσοστού συμμετοχής τους στο σύνολο των
εξαγωγών προκύπτει για τα προϊόντα του κλάδου των μηχανημάτων-εξοπλισμού. Όσα
από τα προϊόντα του κλάδου κατατάσσονται μεταξύ των 100 πρώτων, συνιστούν υποκλάδο
με εξαγωγές αξίας άνω των 1.000 εκατ. ευρώ και ποσοστό 4,52% του συνόλου.
Αξιοσημείωτη είναι η είσοδος στη σχετική κατάταξη των συσκευών μετάδοσης ήχου,
εικόνας και δεδομένων, αλλά και των μερών αυτών των συσκευών, που αποτελούν
εξαγωγές έντασης τεχνολογίας.
Στον αντίποδα,
περαιτέρω μείωση καταγράφεται για τους κλάδους των κλωστοϋφαντουργικών
προϊόντων και των προϊόντων ένδυσης. Τα πλεκτά υφάσματα και τα νήματα από
βαμβάκι σημείωσαν εξαγωγές συνολικής αξίας 119 εκατ. ευρώ, ήτοι το 0,53% του
συνόλου, ενώ τα προϊόντα ένδυσης εξαγωγές 523 εκατ. ευρώ (2,33% του συνόλου).
Από την κατάταξη επιβεβαιώνεται η διατήρηση μεριδίων στη διεθνή αγορά για τα
ελληνικά πλεκτά, αλλά και η δυναμική των προϊόντων γουνοδέρματος.
Σε ότι αφορά τα
διάφορα βιομηχανικά προϊόντα, αξιοσημείωτη είναι η αύξηση των εξαγωγών
παιχνιδιών, αξίας 71 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να κατατάσσονται πλέον στην 49η
θέση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα 100 πρώτα εξαγώγιμα προϊόντα αντιστοιχούν
πλέον στο 76% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, από το 57% το 2010.
Η λίστα με τα
κορυφαία εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας (σε 5ψήφια ανάλυση και με εξαγωγές άνω
των 200 εκατ. ευρώ), διαμορφώνεται ως εξής:
2011 2010 Περιγραφή προϊόντος Αξία 2011 (εκατ.
ευρώ)
1 1 Ορυκτέλαια πετρελαίου
6.366,2
2 6 Πλάκες, ταινίες και φύλλα, από
αργίλιο
562,5
3 4 Εμπιστευτικά
προϊόντα
530,1
4 2 Φάρμακα
475,6
5 3 Ψάρια,νωπά / διατηρημένα με απλή
ψύξη 452,6
6 14 Ράβδοι από σίδηρο ή
χάλυβες
356,8
7 7 Σωλήνες κάθε
είδους 340,8
8 8
Λαχανικά,παρασκευασμένα/διατηρημένα 264,4
9 9 Βερίκοκα, κεράσια και
ροδάκινα
251,2
10 5
Βαμβάκι
234,8
11 10
Φέτα-κεφαλοτύρι
234,2
12 12 Είδη από
γουνοδέρματα
215,9
13 11 Παρθένο
ελαιόλαδο
211,1
14 23 Κράματα αργιλίου
Οι εξελίξεις κατά
γεωγραφικές περιοχές και χώρες
Σε σχέση με το
2010, στην κατάταξη των 100 κυριότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα
προκύπτουν 7 νέες είσοδοι για τις χώρες: Τόγκο (απευθείας στην 61η θέση, με
28,7 εκατ. ευρώ), Αργεντινή (63η, με 27,1 εκατ. ευρώ), Νήσοι Φάλκλαντ (73η
θέση, με 17,4 εκατ. ευρώ), Μπενίν (74η θέση, με 16,4 εκατ. ευρώ), Μπαγκλαντές
(84η θέση, με 8,6 εκατ. ευρώ), Περού (94η θέση, με 6,4 εκατ. ευρώ) και Αγία
Ελένη (98η θέση, με 5,6 εκατ. ευρώ).
Αντίθετα, εκτός
της κατάταξης των 100 πρώτων αγορών, βρέθηκαν χώρες όπως: Μπαχρέιν, Μπαχάμες,
Καμερούν, Ουρουγουάη, Βιετνάμ, Φιλιππίνες και Σουρινάμ.
Οι μεγαλύτερες
αυξήσεις εξαγωγών καταγράφονται σε ποσοστιαία βάση για χώρες όπως: το
Ουζμπεκιστάν (1044%, στα μόλις 7,9 εκατ. ευρώ), η Αργεντινή (645%), η
Σιγκαπούρη (470,6%), η Γεωργία (434,1%), η Σ. Αραβία (145%), η Ν. Κορέα (143%),
τα Ην. Αρ. Εμιράτα (123,9%), η Συρία (109,8%), η Τουρκία (104,2%), η Κίνα
(81,9%), οι ΗΠΑ (81%), η Ουκρανία (75,7%), η Βραζιλία (72,4%), το Ισραήλ
(67,1%) και η Αίγυπτος (65,9%).
Πτωτικά κινήθηκαν
οι εξαγωγές της Ελλάδας, μόλις σε 23 χώρες του κόσμου και συγκεκριμένα:
Ιορδανία (-49,2%), Νίγηρας (-48%), Μπαχρέιν (-47%), Φιλιππίνες (-40%), Ισλανδία
(-35,7%), Μεξικό (-32%), Μπαχάμες (-31%), Καζακστάν (-28%), Λιβύη (-23%),
Αζερμπαϊτζάν (-18,3%), Ιράκ (-17,2%), Κατάρ (-16%), Ελβετία (-16%), Μαρόκο
(-14,5%), Ινδία (-12,9%), Ιρλανδία (-11,2%), Λευκορωσία (-8,2%), Σουηδία
(-6,2%), Λετονία (-4,6%), Νοτ. Αφρική (-4%), Ιαπωνία (-3,2%), Γερμανία (-2%)
και Ρουμανία (-1%).
Πιο αναλυτικά, η
αξία των ελληνικών εξαγωγών στο 2011 αυξήθηκε κατά 37% (σε 22.451 εκατ. ευρώ,
έναντι 16.391,8 εκατ. ευρώ στο 2010). Η σημαντική ανοδική πορεία τους οφείλεται
στη γενικευμένη αύξηση της αξίας των εξαγωγών προς όλες τις γεωγραφικές
περιοχές κυρίως προς τον "ανεπτυγμένο κόσμο", αλλά και προς τις
παραδοσιακά σημαντικότερες εξαγωγικές αγορές της χώρας μας.
Συγκεκριμένα οι
εξαγωγές προς τις χώρες του ΟΟΣΑ συνολικά κατά το 2011, αυξήθηκαν κατά 23,1%
(σε 11.523,2 εκατ. ευρώ έναντι 9.360,4 εκατ. ευρώ στο 2010), και απορρόφησαν
πάνω από το μισό (51,3%) των ελληνικών εξαγωγών. Ειδικότερα, οι εξαγωγές προς
τις χώρες της Ε.Ε.(15) αυξήθηκαν κατά 9,1% (σε 7.401,1 εκατ. ευρώ από 6.784,6
εκατ. ευρώ), της Ε.Ε.(25) κατά 10,6% (σε 9.544,9 εκατ. ευρώ από 8.626,9 εκατ.
ευρώ), και κατά 10,6% προς την Ε.Ε.(27) (σε 11.380,6 εκατ. ευρώ από 10.288,9
εκατ. ευρώ)
Η αύξηση της
αξίας των ελληνικών εξαγωγών προς την ΕΕ (15) οφείλεται στην αύξηση των
εξαγωγών προς όλες τις χώρες της περιοχής με εξαίρεση τη μείωση των εξαγωγών
προς τη Γερμανία κατά -2% (σε 1.763,5 εκατ. ευρώ από 1.798,8 εκατ. ευρώ), τη
Σουηδία κατά -6,2% αλλά και προς τις χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς την Ιρλανδία
που μειώθηκαν κατά -11,2%. Σημαντικότερη ήταν η αύξηση προς την Ιταλία κατά 20%
(σε 2.123,8 εκατ. ευρώ από 1.770,4 εκατ. ευρώ το 2010), την Ολλανδία κατά 18,6%
(σε 458,2 εκατ. ευρώ από 386,5 εκατ. ευρώ) και την Ισπανία κατά 17,9% (σε 459,7
εκατ. ευρώ από 390 εκατ. ευρώ)
Ως προς τις χώρες
της νέας διεύρυνσης οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 16,4% (σε 2.143,9 εκατ. ευρώ από
1.842,2 εκατ. ευρώ). Σημαντικότερη ήταν η αύξηση (15,8%) προς την Κύπρο (σε
1.367,7 εκατ. ευρώ από 1.181,3 εκατ. ευρώ), την τέταρτη εξαγωγική αγορά της
χώρας μας στο 2011, με ποσοστό συμμετοχής 63,8% στο σύνολο των εξαγωγών προς
τις 10 αυτές χώρες και 7,2% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών.
Ακολουθούν με
σημαντική άνοδο η Σλοβενία προς την οποία οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 57,4% (σε
143,1 εκατ. ευρώ από 91 εκατ. ευρώ) και η Μάλτα κατά 60,2% (σε 57,3 εκατ. ευρώ
από 35,8 εκατ. ευρώ). Σημειώνεται ότι αυξημένες εξαγωγές για το 2011
καταγράφονται για το σύνολο των χωρών της νέας διεύρυνσης, με μοναδική εξαίρεση
τις πολύ χαμηλές εξαγωγές προς τη Λετονία που μειώθηκαν κατά -4,6%.
Πολύ μεγάλη άνοδο
εμφανίζουν οι εξαγωγές προς την Β.Αμερική, αφού αυξήθηκαν το 2011 κατά 67,6%
(σε 1.434,5 εκατ. ευρώ έναντι 855,7 εκατ. ευρώ το 2010). Η άνοδος αυτή
οφείλεται κυρίως στην εντυπωσιακή ανάκαμψη των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ (81%), που
απορρόφησαν το 83% των εξαγωγών προς τη συγκεκριμένη περιοχή και είναι στην 7η
θέση των σημαντικότερων εξαγωγικών αγορών της Ελλάδας.
Μάλιστα, η αύξηση
των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ (σε 1.191,8 εκατ. ευρώ έναντι 658,6 εκατ. ευρώ το
2010) κατά 533,2 εκατ. ευρώ είναι η δεύτερη -σε απόλυτους αριθμούς- μεγαλύτερη
αύξηση μετά από αυτή προς την Τουρκία, σε σχέση με όλες τις εξαγωγικές αγορές
κατά το 2011. Σημαντική άνοδος παρατηρείται και προς τον Καναδά (σε 171,4 εκατ.
ευρώ από 92,3 εκατ. ευρώ ή 85,8%) η οποία υπερκαλύπτει και τη μείωση των
εξαγωγών προς το Μεξικό κατά -32% (σε 71,3 εκατ. ευρώ από 104,8 εκατ. ευρώ).
Προς τις «άλλες
ανεπτυγμένες χώρες» οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές αυξήθηκαν συνολικά κατά 10,2%
(σε 149,8 εκατ. ευρώ από 135,9 εκατ. ευρώ). Συγκεκριμένα αυξήθηκαν κατά 10,6%
προς την Αυστραλία (σε 100,8 εκατ. ευρώ από 91,1 εκατ. ευρώ) και τη Νέα
Ζηλανδία κατά 51,1% (σε 15,7 εκατ. ευρώ από 10,4 εκατ. ευρώ), ενώ μειώθηκαν
προς την Ιαπωνία κατά -3,2% (σε 33,3 εκατ. ευρώ από 34,4 εκατ. ευρώ)
Όσον αφορά στις
«υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ» η μεγάλη αύξηση κατά 83,1% (σε 1.919,6 εκατ. ευρώ
από 1.048,7 εκατ. ευρώ), οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στον υπερδιπλασιασμό
(104,2%) των εξαγωγών προς την Τουρκία (σε 1.752,3 εκατ. ευρώ από 858,2 εκατ.
ευρώ), η οποία πλέον αποτελεί την 3η σημαντικότερη εξαγωγική αγορά της Ελλάδας
για το 2011.
Προς τις άλλες
τρεις χώρες της περιοχής αυξημένες ήταν οι εξαγωγές προς τη Νορβηγία κατά 12,7%
(σε 30,6 εκατ. ευρώ από 27,2 εκατ. ευρώ), ενώ μειωμένες ήταν οι εξαγωγές προς
την Ελβετία κατά -16% (σε 135,5 εκατ. ευρώ από 161,4 εκατ. ευρώ) και οι πολύ
χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς την Ισλανδία κατά -35,7% (σε 1,2 εκατ. ευρώ από
1,8 εκατ. ευρώ).
Η σημαντική
αύξηση (20,9%) των εξαγωγών προς τα Βαλκάνια (σε 3.325,4 εκατ. ευρώ από 2.751,2
εκατ. ευρώ), οφείλεται κυρίως στην κατά 17% αύξηση των εξαγωγών προς τη
Βουλγαρία (σε 1.239,2 εκατ. ευρώ από 1.059,6 εκατ. ευρώ), την κατά 61,4% αύξηση
προς την ΠΓΔΜ (σε 527,6 εκατ. ευρώ από 327 εκατ. ευρώ) και την κατά 54,5%
αύξηση προς τη Σερβία-Μαυροβούνιο-Κόσσοβο (σε 417,8 εκατ. ευρώ από 270,4 εκατ.
ευρώ).
Ενισχυμένες
επίσης ήταν οι εξαγωγές προς την Αλβανία (σε 425,8 εκατ. ευρώ από 394,3 εκατ.
ευρώ) κατά 8%, προς την Κροατία κατά 27,2% (σε 67,1 εκατ. ευρώ από 52,8 εκατ.
ευρώ) και προς τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη κατά 14,9% (σε 51,3 εκατ. ευρώ από 44,7
εκατ. ευρώ). Οι εξαγωγές προς τη Ρουμανία, η οποία αποτελεί τη 2η εξαγωγική
αγορά της Ελλάδας στην περιοχή των Βαλκανίων, παρουσίασαν οριακή μείωση κατά
-1% (σε 596,5 εκατ. ευρώ από 602,5 εκατ. ευρώ).
Οι εξαγωγές προς
την Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΚ) αυξήθηκαν σημαντικά κατά 41,2%
συνολικά (σε 662,6 εκατ. ευρώ από 469,3 εκατ. ευρώ), με σημαντικότερη την
αύξηση των εξαγωγών προς τη Ρωσία, που είναι και ο βασικότερος πελάτης μας στην
περιοχή, κατά 22,5% (σε 394,3 εκατ. ευρώ από 321,8 εκατ. ευρώ), αλλά και τις
αυξήσεις προς την Ουκρανία κατά 75,7% (σε 116 εκατ. ευρώ από 66 εκατ. ευρώ), τη
Γεωργία κατά 434,1% (σε 74,4 εκατ. ευρώ από 13,9 εκατ. ευρώ) και τη Μολδαβία
κατά 30% (σε 37,5 εκατ. ευρώ από 28,9 εκατ. ευρώ).
Από τις υπόλοιπες
χώρες της περιοχής, προς τις οποίες παρατηρούνται χαμηλές σε αξία εξαγωγές,
ανοδικές είναι οι τάσεις προς την Αρμενία κατά 4,6% (στα 9,4 εκατ. ευρώ) και
προς το Ουζμπεκιστάν κατά 1044% (στα 7,9 εκατ. ευρώ), ενώ μειωμένες είναι οι
εξαγωγές προς τη Λευκορωσία (στα 7,9 εκατ. ευρώ) κατά -8,2%, προς το
Αζερμπαϊτζάν (στα 7,9 εκατ. ευρώ) κατά -18,3% και προς το Καζακστάν (στα 7
εκατ. ευρώ) κατά -28%. Τέλος, ελάχιστες είναι οι εξαγωγές που πραγματοποιήθηκαν
προς την Κιργιζία και το Τουρκμενιστάν (από 0,2 εκατ. ευρώ για κάθε μία) και
μηδενικές προς το Τατζικιστάν (0,003 εκατ. ευρώ).
Συνολικά προς την
περιοχή της Μ.Ανατολής και Β.Αφρικής καταγράφεται μεγάλη αύξηση των εξαγωγών
κατά 63,9% (σε 2.066,9 εκατ. ευρώ από 1.261,1 εκατ. ευρώ). Η σημαντικότερη
αύξηση παρατηρήθηκε προς τους κυριότερους πελάτες μας στην περιοχή με εξαίρεση
τη Λιβύη, οι εξαγωγές προς την οποία εμφανίζουν μείωση κατά -23% (σε 124,2
εκατ. ευρώ από 161,4 εκατ. ευρώ). Αναλυτικότερα, οι εξαγωγές προς τα
Ην.Αρ.Εμιράτα παρουσιάζουν υπερδιπλασιασμό (κατά 123,9%, σε 379,8 εκατ. ευρώ
από 169,6 εκατ. ευρώ) και πλέον αποτελούν την 1η εξαγωγική αγορά στη
συγκεκριμένη περιοχή.
Ακολουθούν η
Αλγερία (στα 355,1 εκατ. ευρώ από 215 εκατ. ευρώ ή αύξηση κατά 65,2%), η
Αίγυπτος (στα 346,1 εκατ. ευρώ από 208,7 εκατ. ευρώ ή αύξηση 65,9%), η Σ.Αραβία
(στα 228,4 εκατ. ευρώ από 93,2 εκατ. ευρώ ή αύξηση 145%), το Ισραήλ (στα 200,8
εκατ. ευρώ από 120,1 εκατ. ευρώ ή αύξηση 67,1%), την Τυνησία (στα 74,4 εκατ.
ευρώ από 59,9 εκατ. ευρώ ή αύξηση 24,2%), καθώς και η Συρία (στα 61,7 εκατ.
ευρώ από 29,4 εκατ. ευρώ ή αύξηση 109,8%).
Όσον αφορά στις
υπόλοιπες χώρες της περιοχής, ενισχυμένες εμφανίζονται οι χαμηλότερες σε αξία
εξαγωγές προς το Ιράν (κατά 15%, στα 23,6 εκατ. ευρώ), προς το Κουβέιτ (κατά
22,6%, στα 10,9 εκατ. ευρώ) και προς το Ομάν (κατά 61,4%, στα 5,4 εκατ. ευρώ).
Αμετάβλητες
παρέμειναν οι εξαγωγές προς την Υεμένη (στα 8,1 εκατ. ευρώ), ενώ αξιοσημείωτες
μειώσεις στην αξία των εξαγωγών παρατηρούνται προς το Μαρόκο κατά -14,5% (σε
44,3 εκατ. ευρώ από 51,8 εκατ. ευρώ), την Ιορδανία κατά -49,2% (σε 19,2 εκατ.
ευρώ από 37,8 εκατ. ευρώ), το Ιράκ κατά -17,2% (σε 18,8 εκατ. ευρώ από 22,7
εκατ. ευρώ), το Κατάρ κατά -16% (σε 8,6 εκατ. ευρώ από 10,3 εκατ. ευρώ) και το
Μπαχρέιν κατά -47% (σε 5,3 εκατ. ευρώ από 10,1 εκατ. ευρώ).
Αυξημένες (κατά
18,9%) ήταν οι μικρής αξίας εξαγωγές προς τις χώρες της Αφρικής που έφθασαν
μόλις τα 135,9 εκατ. ευρώ έναντι 114,3 εκατ. ευρώ στο 2010. Η αύξηση που
καταγράφεται οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ανάκαμψη (+38%) των εξαγωγών προς
τη Νιγηρία (σε 77,3 εκατ. ευρώ από 56 εκατ. ευρώ) που απορροφά πάνω από το 50%
των συνολικών εξαγωγών προς την περιοχή.
Μειωμένες ήταν οι
εξαγωγές προς το δεύτερο μεγαλύτερο πελάτη των ελληνικών στην περιοχή, τη
Δημ.Νοτ.Αφρικής (κατά -4% σε 28 εκατ. ευρώ από 29,1 εκατ. ευρώ) αλλά και προς
το Νίγηρα (κατά -48% σε 7 εκατ. ευρώ από 13,5 εκατ. ευρώ). Προς τις υπόλοιπες
χώρες οι εξαγωγές ήταν μεν αυξημένες αλλά η αξία τους κυμάνθηκε σε χαμηλά
επίπεδα, μεταξύ 5,6 εκατ. ευρώ (Μαυριτανία) και 0,2 εκατ. ευρώ (Γκαμπόν).
Ο τριπλασιασμός
των εξαγωγών προς την Ν.Α.Ασία (στα 811 εκατ. ευρώ έναντι 273,6 εκατ. ευρώ το
2010) οφείλεται κυρίως στην εντυπωσιακή αύξηση των εξαγωγών προς τη Σιγκαπούρη
κατά 470,6% (στα 587,2 εκατ. ευρώ από 102,9 εκατ. ευρώ), η οποία πλέον
κατατάσσεται στην 11η θέση των σημαντικότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα,
έχοντας μάλιστα και τη μεγαλύτερη άνοδο στην κατάταξη (ήταν στην 33η θέση το
2010).
Από τις υπόλοιπες
χώρες ξεχωρίζουν οι μεγάλες αυξήσεις των εξαγωγών προς τη Ν.Κορέα (κατά 143%
στα 76,3 εκατ. ευρώ από 31,4 εκατ. ευρώ) και προς το Χονγκ Κονγκ (κατά 30% στα
62,1 εκατ. ευρώ από 47,8 εκατ. ευρώ), η αύξηση που σημειώνουν οι εξαγωγές προς
την Ινδονησία (κατά 6,1% στα 50,4 εκατ. ευρώ από 47,5 εκατ. ευρώ) αλλά και η αξιοσημείωτη
μείωση των εξαγωγών προς την Ταϊλάνδη (κατά -29,2% στα 18,5 εκατ. ευρώ από 26,1
εκατ. ευρώ). Οι χώρες με τη χαμηλότερη αξία εξαγωγών στη συγκεκριμένη περιοχή
εμφανίζουν είτε στασιμότητα, η Ταϊβάν (στα 13,9 εκατ. ευρώ από 13,3 εκατ. ευρώ)
είτε μείωση, οι Φιλιππίνες (στα 2,8 εκατ. ευρώ από 4,7 εκατ. ευρώ).
Προς τη Λατινική
Αμερική οι μικρής αξίας εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 76,6% (σε 97,7 εκατ. ευρώ από
55,3 εκατ. ευρώ), λόγω της αύξησης που παρατηρείται στις εξαγωγές προς τη
Βραζιλία κατά 72,4% (στα 34,1 εκατ. ευρώ από 19,8 εκατ. ευρώ), την Αργεντινή
κατά 645% (στα 27,1 εκατ. ευρώ από 3,6 εκατ. ευρώ) και στον Παναμά κατά 39%
(στα 22,8 εκατ. ευρώ από 16,4 εκατ. ευρώ).
Οι τρεις αυτές
αγορές απορροφούν το 86% των εξαγωγών προς τη συγκεκριμένη περιοχή. Από τις
υπόλοιπες χώρες με χαμηλή αξία εξαγωγών, παρατηρείται μείωση για το 2011 μόνο
προς τις Μπαχάμες κατά -30,7% (στα 5,3 εκατ. ευρώ από 7,7 εκατ. ευρώ)
Τέλος, προς την
Ινδία οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά -12,9% (στα 53,6 εκατ. ευρώ από 61,5 εκατ.
ευρώ) ενώ προς την Κίνα σημείωσαν μεγάλη άνοδο κατά 81,9% (στα 288,3 εκατ. ευρώ
από 158,5 εκατ. ευρώ).
Η πορεία των
εισαγωγών
Όσον αφορά στις
εισαγωγές παρουσιάζεται μείωση κατά -10%. Η αξία τους στο 2011 διαμορφώθηκε σε
43.272,6 εκατ. ευρώ έναντι 48.106,6 εκατ. ευρώ το 2010. Η υποχώρηση αυτή
οφείλεται στη μείωση των εισαγωγών από τις περισσότερες γεωγραφικές περιοχές
και κατά κύριο λόγο από τον ανεπτυγμένο κόσμο που καλύπτει περίπου το 60% των
συνολικών εισαγωγών.
Αναλυτικότερα οι
ελληνικές εισαγωγές από τις 29 χώρες του ΟΟΣΑ μειώθηκαν κατά -13,9% (σε
24.469,9 εκατ. ευρώ από 28.412,5 εκατ. ευρώ), από την ΕΕ(15) κατά -10,2% (σε
19.350,5 από 21.556,3 εκατ. ευρώ), την ΕΕ(25) κατά -9,1% (σε 21.148,3 εκατ.
ευρώ από 23.254,2 εκατ. ευρώ) και την ΕΕ(27) κατά -7,7% (σε 22.779,4 εκατ. ευρώ
από 24.667,3 εκατ. ευρώ). Μειωμένες επίσης ήταν οι εισαγωγές από τη Β.Αμερική
κατά -28,1% (σε 941,5 εκατ. ευρώ από 1.309,8 εκατ. ευρώ), τις υπόλοιπες χώρες
ΟΟΣΑ κατά -13,8% (σε 1.851,5 εκατ. ευρώ από 2.146,9 εκατ. ευρώ), τις άλλες ανεπτυγμένες
χώρες κατά -36,7% (σε 386,9 εκατ. ευρώ από 611,2 εκατ. ευρώ), την Κοινοπολιτεία
Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΕ) κατά -14,1% (σε 5.259,4 εκατ. ευρώ από 6.125,3 εκατ.
ευρώ), τις χώρες της Αφρικής κατά -2,7% (σε 122,4 εκατ. ευρώ από 125,9 εκατ.
ευρώ), τη Ν.Α.Ασία κατά -36,3% (σε 1.533,3 εκατ. ευρώ από 2.406,3 εκατ. ευρώ),
τη Λατινική Αμερική κατά -53% (σε 367 εκατ. ευρώ από 781 εκατ. ευρώ) και την
Κίνα κατά -12,2% (σε 2.525,3 εκατ. ευρώ από 2.875,7 εκατ. ευρώ).
Αντίθετα, οι
εισαγωγές αυξήθηκαν από τις χώρες της νέας διεύρυνσης της Ε.Ε. κατά 5,9% (σε
1.797,9 εκατ. ευρώ από 1.697,9 εκατ. ευρώ), τα Βαλκάνια κατά 9,3% (σε 2.166
εκατ. ευρώ από 1.981 εκατ. ευρώ), τη Μ.Ανατολή & Β.Αφρική κατά 6,2% (σε
5.745 από 5.409 εκατ. ευρώ), την Ινδία κατά 25,2% (σε 545 εκατ. ευρώ από 436
εκατ. ευρώ) και τις Λοιπές Χώρες κατά 5,6% (σε 681 εκατ. ευρώ από 645 εκατ.
ευρώ).
Η αύξηση της
αξίας των εξαγωγών (37%) σε συνδυασμό με την υποχώρηση των εισαγωγών (-10%)
είχε σαν αποτέλεσμα τη μείωση του εμπορικού ελλείμματος κατά 10,9 δις ευρώ (σε
20,8 δις ευρώ το 2011 έναντι 31,7 δις ευρώ το 2010).
Συνολικά,
προκύπτουν εμπορικές συναλλαγές (εισαγωγές και εξαγωγές) της Ελλάδας με 217
χώρες του κόσμου.
Οι επιδόσεις κατά
μεγάλες κατηγορίες προϊόντων
Η κατά 37% αύξηση
των ελληνικών εξαγωγών κατά το 2011 είναι αποτέλεσμα της γενικότερης αύξησης
των εξαγωγών σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων. Σημαντικότερο ρόλο έπαιξαν τα
καύσιμα, οι εξαγωγές των οποίων τριπλασιάστηκαν αλλά και τα βιομηχανικά
προϊόντα που εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη κατηγορία εξαγόμενων προϊόντων
(46% του συνόλου των εξαγωγών).
Αναλυτικότερα, οι
εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων αυξήθηκαν κατά 11% (στα 10.230,5 εκατ. ευρώ από
9.213,3 εκατ. ευρώ) κυρίως λόγω της μεγάλης αύξησης των εξαγωγών στη
σημαντικότερη υποκατηγορία βιομηχανικών προϊόντων, τα βιομηχανικά είδη
ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη (αύξηση 27%, στα 4.138 εκατ. ευρώ από 3.259 εκατ.
ευρώ), αλλά και της αύξησης που σημειώνεται στην υποκατηγορία μηχανήματα και
υλικό μεταφορών (αύξηση 9%, στα 2.139 εκατ. ευρώ από 1.962 εκατ. ευρώ).
Η άλλη μεγάλη
υποκατηγορία βιομηχανικών προϊόντων τα χημικά προϊόντα και συναφή (μ.α.κ.)
εμφανίζει στασιμότητα (-0,8%, στα 2.346 εκατ. ευρώ από 2.366 εκατ. ευρώ), ενώ
αντίστοιχα αποτελέσματα (οριακή μείωση -1,1%) καταγράφεται και για την
υποκατηγορία διάφορα βιομηχανικά είδη (στα 1.608 εκατ. ευρώ από 1.626 εκατ.
ευρώ).
Οι εξαγωγές
καυσίμων αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 258,8% (στα 6.568,5 εκατ. ευρώ από 1.830,6
εκατ. ευρώ) και πλέον αποτελούν τη δεύτερη σε αξία εξαγωγών κατηγορία προϊόντων,
καλύπτοντας το 29,3% του συνόλου των εξαγωγών και ξεπερνώντας σε αξία τις
εξαγωγές αγροτικών προϊόντων.
Η αύξηση των
εξαγωγών αγροτικών προϊόντων κατά 4,2% (στα 4.096 εκατ. ευρώ έναντι 3.930 εκατ.
ευρώ) οφείλεται στην σχεδόν ομοιόμορφη αύξηση των εξαγωγών και στις τρεις
υποκατηγορίες προϊόντων.
Κυρίως όμως στην
αύξηση κατά 4,2% (σε 3.232 εκατ. ευρώ από 3.100 εκατ. ευρώ) των εξαγωγών της
υποκατηγορίας τρόφιμα και ζώα ζωντανά που απορροφούν πάνω από τα 3/4 των
εξαγωγών αγροτικών προϊόντων. Οι αυξήσεις των εξαγωγών των δύο άλλων
υποκατηγοριών είναι κατά 4,7% για την υποκατηγορία ποτά & καπνός (στα 566
εκατ. ευρώ από 540 εκατ. ευρώ) και κατά 3,1% για την υποκατηγορία λάδια &
λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης (στα 299 εκατ. ευρώ από 290 εκατ. ευρώ).
Οι εξαγωγές
πρώτων υλών εμφανίζουν μικρή μείωση κατά -6,6% (στα 889 εκατ. ευρώ από 952
εκατ. ευρώ) και είναι η μοναδική κατηγορία προϊόντων που έχει πτωτικές τάσεις
για το 2011, ενώ και τα άλλα προϊόντα έχουν αύξηση των εξαγωγών κατά 43% (στα
668 εκατ. ευρώ από 467 εκατ. ευρώ).
Όσον αφορά στις
εισαγωγές, η σημαντικότερη υποχώρηση η οποία καθορίζει και τη συνολική μείωση
τους το 2011 (κατά -10%), σημειώθηκε στα βιομηχανικά προϊόντα κατά -17,6% (στα
24.284 εκατ. ευρώ από 29.463 εκατ. ευρώ), που συμμετέχουν με ποσοστό 56% στο
σύνολο των ελληνικών εισαγωγών. Αυξημένες (κατά 2,2%) ήταν οι εισαγωγές της
τρίτης σε σημασία κατηγορίας προϊόντων, των αγροτικών προϊόντων (στα 5.917
εκατ. ευρώ έναντι 5.788 εκατ. ευρώ στο 2010, αλλά και οι μικρότερης αξίας
εισαγωγές της κατηγορίας πρώτες ύλες κατά 20,4% (σε 1.434 εκατ. ευρώ από 1.191
εκατ. ευρώ).
Στα ίδια επίπεδα
με το 2010 κυμάνθηκαν οι εισαγωγές της δεύτερης σε σημασία κατηγορίας
προϊόντων, τα καύσιμα (στα 11.617 εκατ. ευρώ). Ενώ οι πολύ χαμηλές σε αξία
εισαγωγές της κατηγορίας είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες
μειώθηκαν κατά -39% (στα 21 εκατ. ευρώ από 34 εκατ. ευρώ).
Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ, news.in.gr
Its like you read my mind! You appear to know so much about this,
ReplyDeletelike you wrote the e-book in it or something. I feel that you just could do with some
% to pressure the message home a little bit, but other than that,
that is fantastic blog. An excellent read. I'll definitely be back.
my page; free music downloads (freemusicdownloadsb.com)
While getting Christmas dinner at my home is always
ReplyDeletefun, it can be a lot of work. Potlucks are a fantastic way to consider
absent some tension from the event along with allowing everyone to lead.
Here are five suggestions for hosting a potluck dinner.
Now attendees have not only the person's name but the relationship.
A discussion such as, "Oh you had been in Pam's painting team, do you paint landscapes like Pam did?" avery name badge templates 74540 labels that you can buy at any workplace supply
shop work fantastic for nametags. You can go to the Avery web
site to download the Avery template 5164. You can personalize the name tag with clip artwork,
a favorite colour, saying or if there is a theme to the services like bouquets or butterflies you can incorporate that concept
into the title tag. You may want to established a desk
at the entrance to the services exactly where people can fill
out their tag. Recommend that they create their title clear and in large print.
After the services we went to get our kids and they were beaming.
Sure.that's correct.our kids loved Sunday School there.
Generally a new church encounter will deliver them all
into tears, but not this time. They couldn't stop sharing tales about how much
fun they experienced.
I've usually held the perception that everybody can educate you
some thing. That everyone has a tale to inform.
And that everyone can impact you in some way.
So, by much the greatest benefit to sporting a nametag all the time was the chance to
satisfy new individuals. People I wouldn't have satisfied otherwise.
People that, frequently occasions, became friends of mine!
It nearly became addicting!
Now allow's speak about your EQ skills, your emotional intelligence.
There's not a lot use for the intellect in the hospital waiting space, while the emotions will get a big
exercise.
Marketing is frequently an afterthought. When sales are down and seats are empty, then marketing gets to be essential.
But the actuality is that marketing should be a part of the DNA
of your cafe, simply because marketing is so much much more than advertising.
Advertising is anything that comes in get in touch
with with your consumer and leaves a lasting impact about your cafe.
Would you like to obtain other family friendly posts from
Rebecca? You can subscribe for Totally free above and feel totally free to
depart any comments beneath! Rebecca also writes below the topic
of Insider Deals. Her posts consist of great every day offers discovered in the
Rochester region and you can find these posts on her Fb Enthusiast Page!