Tuesday, July 5, 2011

Πρόγραμμα Οικονομικής Προσαρμογής της Ελλάδας


 Τέταρτη Επανεξέταση – 'Ανοιξη 2011
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Κοινό κλιμάκιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου συναντήθηκε με τις ελληνικές αρχές στην Αθήνα από 3 Μαΐου έως 2 Ιουνίου και από 21 έως 23 Ιουνίου 2011. Το κλιμάκιο αξιολόγησε τη συμμόρφωση προς τους όρους της τέταρτης επανεξέτασης βάσει του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής.
Κατά το τελευταίο έτος το πρόγραμμα οικονομικών πολιτικών φάνηκε να είναι το κατάλληλο πρόγραμμα συνδρομής προς την Ελλάδα ώστε η χώρα να περιορίσει τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές της ανισορροπίες. Οι στόχοι του προγράμματος είναι η αποκατάσταση της δημοσιονομικής διατηρησιμότητας, η διατήρηση της χρηματοπιστωτικής  σταθερότητας και της ενδεδειγμένης ρευστότητας του τραπεζικού τομέα καθώς και η αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας.

Μετά από μια δυναμική εκκίνηση το καλοκαίρι του 2010, η υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων επιβραδύνθηκε σημαντικά κατά τα τελευταία τρίμηνα.  Η  ανεπαρκής πολιτική συναίνεση σε  σειρά μεταρρυθμίσεων, οι αδυναμίες πολιτικού συντονισμού και οι περιορισμοί της διοικητικής ικανότητας έπαιξαν ρόλο στην υλοποίηση του προγράμματος. Η αναζωογόνηση του προγράμματος προσαρμογής είναι αναγκαία για να αποφευχθεί η εδραίωση του δημοσιονομικού ελλείμματος σε μη βιώσιμα επίπεδα, αλλά και για την εφαρμογή των  διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που θα στηρίξουν την ανάκαμψη.
Η ύφεση φαίνεται να έχει ελαφρώς μεγαλύτερο βάθος και διάρκεια από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί. Η οικονομική δραστηριότητα συρρικνώθηκε το 2010 κατά 4 ½ ποσοστιαίες μονάδες, ελαφρώς δηλαδή περισσότερο από το προβλεπόμενο κατά την έναρξη του προγράμματος  και τις πρώτες επανεξετάσεις. Η συρρίκνωση αφορούσε κυρίως την εγχώρια ζήτηση, ενώ ο εξωτερικός τομέας έχει αναπτύξει δυναμική, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση των εξωτερικών ανισορροπιών. Η πρόοδος στην εξισορρόπηση της οικονομίας αποδεικνύεται επίσης από τη σταδιακή μείωση του πληθωρισμού, των μισθολογικών ρυθμίσεων και του κόστους εργασίας. Ωστόσο θα απαιτηθεί σημαντικήπεραιτέρω μείωση του κόστους εργασίας ανά μονάδα προϊόντος προκειμένου να βελτιωθεί αισθητά η ανταγωνιστικότητα. Σε αντίθεση με προηγούμενες προσδοκίες, η συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας αναμένεται να συνεχιστεί κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2011, καθώς η περαιτέρω δημοσιονομική εξυγίανση και οι περιορισμοί ρευστότητας συμπαρασύρουν την οικονομία. Η αύξηση του πραγματικού  ΑΕΠ για το 2011προβλέπεται τώρα σε -3 ¾ % για το 2011, αναμένεται δε να επιστρέψει στο  θετικό πρόσημο από το 2012 και μετά.
Τα κριτήρια δημοσιονομικών επιδόσεων για το πρώτο τρίμηνο του 2011 πληρούνται αλλά τα βαθύτερα προβλήματα παραμένουν άλυτα. Τα κριτήρια επιδόσεων αφορούν τις δημόσιες δαπάνες, το πρωτογενές ισοζύγιο, το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης και νέες κρατικές  εγγυήσεις. Η είσπραξη των φόρων εξακολουθεί να υστερεί σε σύγκριση με τον προγραμματισμό ακόμα και μετά τις προς τα κάτω αναθεωρήσεις που έχουν συμφωνηθεί στο πλαίσιο  προηγούμενων επανεξετάσεων. Παρά το γεγονός ότι μέρος αυτής της υστέρησης είναι αποτέλεσμα της σοβαρής ύφεσης και των περιορισμών ρευστότητας των φορολογουμένων, αρκετά μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής δεν έχουν υλοποιηθεί πλήρως. Ωστόσο, το τριμηνιαίο κριτήριο επίδοσης για το πρωτογενές ισοζύγιο έχει επιτευχθεί χάρη στην υστέρηση εκτέλεσης των δαπανών σε κρατικό επίπεδο και στα σχετικώς θετικά  αποτελέσματα όσον αφορά την εκτέλεση του προϋπολογισμού της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κοινωνικής ασφάλισης. Επιπλέον, ορισμένες αδυναμίες στον έλεγχο των δαπανών δεν έχουν ακόμη ξεπεραστεί. Ως αποτέλεσμα αυτών, τα καθυστερούμενα σε προμηθευτές από τα νοσοκομεία, τα υπουργεία και άλλους δημόσιους φορείς, αντί να έχουν εξαλειφθεί, έχουν αυξηθεί περαιτέρω. Υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να μην πληρούται το κριτήριο επίδοσης σχετικά με το πρωτογενές ισοζύγιο για το τέλος Ιουνίου.
Η κυβέρνηση εγκρίνει σειρά διαρθρωτικών μέτρων ώστε να διασφαλιστεί ότι τηρείται το ανώτατο όριο, βάσει ΕΣΟΛ, του δημοσιονομικού ελλείμματος για το 2011.
Η προηγούμενη αποστολή (το Φεβρουάριο) διαπίστωσε ότι, χωρίς πρόσθετα μέτρα, ο δημοσιονομικός στόχος για το 2011 θα υπολειπόταν των προβλέψεων κατά τουλάχιστον ¾ της εκατοστιαίας μονάδας του ΑΕΠ. Εν τω μεταξύ, το χάσμα μεταξύ των προβλέψεων και του ανώτατου ορίου του ελλείμματος έχει διευρυνθεί σημαντικά. Εάν δεν είχαν ληφθεί μέτρα, το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2011 θα παρέμενε κοντά στο επίπεδο του 2010, ήτοι πάνω από 10 τοις εκατό του ΑΕΠ. Για να καλυφθεί αυτό το κενό, η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει διάφορα μέτρα μείωσης του ελλείμματος που ανέρχονται σε σχεδόν 3 τοις εκατό του ΑΕΠ το 2011.
Εκπονήθηκε μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής (ΜΠΔΣ) για τη διατηρησιμότητα της δημοσιονομικής εξυγίανσης.Στόχος είναι να μειωθεί το δημοσιονομικό έλλειμμα στο 2 ½ τοις εκατό του ΑΕΠ το 2014 και περαιτέρω το 2015, και να μπει σε καθοδική τροχιά ο δείκτης του δημοσίου χρέους. Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, η κυβέρνηση κατέληξε σε  μέτρα δημοσιονομικής εξυγίανσης της τάξης του 10 τοις εκατό του ΑΕΠ μεταξύ 2011 και 2014, και πάνω από 11 τοις εκατό του ΑΕΠ αν λάβουμε υπόψη την περίοδο από το 2015 και μετά. Το ΜΠΔΣπεριλαμβάνει πολυετή ανώτατα όρια δαπανών ανά υπουργείο και ορίζει, κατά συνέπεια, ένα μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο.
Με το ΜΠΔΣ αντιμετωπίζονται βασικές αδυναμίες των ελληνικών δημόσιων  οικονομικών. Ενώ μία μεγάλης κλίμακας δέσμη μέτρων δημοσιονομικής εξυγίανσης πρέπει να αφορά όλους τους τομείς της κυβερνητικής δραστηριότητας, το ΜΠΔΣ στοχεύει κυρίως στη μείωση του πλεονάζοντος προσωπικού του δημόσιου τομέα, στη βελτίωση της οικονομικής απόδοσης των κρατικών επιχειρήσεων και στον εξορθολογισμό των κοινωνικών δαπανών. Τα μέτρα στον τομέα των δαπανών περιλαμβάνουν: περικοπές στους μισθούς του δημόσιου τομέα, στις λειτουργικές δαπάνες, στις αμυντικές δαπάνες και στις επενδύσεις - μείωση των μεταβιβάσεων προς εκτός προϋπολογισμού ταμεία και άλλες οντότητες - εξοικονόμηση σε κρατικές επιχειρήσεις - πρωτοβουλίες για τη μείωση του κόστους όσον αφορά τις δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης, τις συντάξεις και λοιπές κοινωνικές δαπάνες με ταυτόχρονη προστασία των πιο ευάλωτων. Οι περικοπές των μισθών στο δημόσιο τομέα θα επιτευχθούν με την κατάργηση των περισσοτέρων επιδομάτων στο πλαίσιο ριζικής μεταρρύθμισης του μισθολογίου και αύξησης των ωρών εργασίας. Ο κανόνας 1 πρόσληψη για 5 αποχωρήσεις είχε ήδη ληφθεί υπόψη στις προηγούμενες προβλέψεις: τώρα γίνεται αυστηρότερος για το 2011 και επεκτείνεται έως το 2015. Ο κανόνας αυτός, η μείωση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου και η κατάργηση αιρετών  θέσεων βάσει του πρόσφατου νόμου που μεταρρύθμισε την τοπική αυτοδιοίκηση αναμένεται να μειώσουν τον αριθμό των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα κατά 20 τοις εκατό στο διάστημα 2010 - 2015. Επιπλέον, πλεονάζον προσωπικό αναμένεται να αποτελέσει εφεδρικό εργατικό δυναμικό με μειωμένους μισθούς. Τα μέτρα στον τομέα των εσόδων συνεπάγονται αυξήσεις σε μια σειρά των φορολογικών συντελεστών, ορισμένους νέους φόρους, κατάργηση αρκετών φοροαπαλλαγών και μέτρα για τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης. Ωστόσο, τα  πρόσφατα φορολογικά μέτρα αυξάνουν την πολυπλοκότητα του συστήματος. Θα χρειαστούν ως εκ τούτου προσπάθειες προκειμένου να διευρυνθούν οι φορολογικές βάσεις και να εξορθολογιστεί το φορολογικό σύστημα στο σύνολό του.
Για να πετύχει το ΜΠΔΣ, πρέπει να υλοποιηθεί με αποφασιστικότητα. Ο εφαρμοστικός του νόμος εγκρίθηκε από τη Βουλή στα τέλη Ιουνίου, αναμένεται δε σύντομα η έγκριση ορισμένων άλλων πράξεων. Παρ' όλα αυτά, η υλοποίηση της ολοκληρωμένης αυτής δέσμης πολιτικών που αποσκοπεί στην άρση των εμποδίων σε όλες τις κυβερνητικές οντότητες εμπεριέχει  σημαντικούς κινδύνους. Οι καθυστερήσεις στην προετοιμασία του ΜΠΔΣ μαρτυρούν τις ολοένα και αυξανόμενες δυσκολίες της κυβέρνησης όσον αφορά τη διατύπωση και τη συλλογική υποστήριξη των αναγκαίων οικονομικών μεταρρυθμίσεων. Από τη θετική πλευρά, οι επιπτώσεις των μέτρων που ενέχουν ιδιαίτερα σοβαρούς κινδύνους εφαρμογής και που είναι δύσκολο να αποτιμηθούν ποσοτικά δεν έχουν ληφθεί υπόψη για τα πρώτα έτη (2011 - 13) που καλύπτονται από το ΜΠΔΣ. Μεταξύ αυτών είναι τα μέτρα για τη μείωση της φοροδιαφυγής ή της κατάχρησης των κοινωνικών παροχών.
Συμφωνήθηκαν σημαντικά βήματα για την ενίσχυση και επιτάχυνση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Η ελληνική κυβέρνηση διαθέτει ένα από τα πλουσιότερα χαρτοφυλάκια περιουσιακών στοιχείων μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών: εισηγμένες και μη εταιρείες, εκχωρήσεις και εμπορικώς βιώσιμα ακίνητα (κτίρια και γήπεδα). Τα περισσότερα από αυτά τα περιουσιακά στοιχεία δεν έχουν προσφέρει σημαντικά έσοδα, ενώ οι ζημιογόνες κρατικές επιχειρήσεις ήταν στην πραγματικότητα πηγή δαπανών. Η ιδιωτικοποίηση των περιουσιακών αυτών στοιχείων θα συμβάλει στη μείωση του χρέους με μικρό ή καθόλου κόστος από μελλοντικά διαφυγόντα κέρδη. Ταυτόχρονα, η ιδιωτικοποίηση προωθεί την οικονομική δραστηριότητα και τις άμεσες ξένες επενδύσεις. Έχουν οριστεί τα βασικά περιουσιακά στοιχεία που θα ιδιωτικοποιηθούν και έχει συμφωνηθεί ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία και να διασφαλιστεί το μη αναστρέψιμο της όλης διαδικασίας, ο κατάλληλος τρόπος διαχείρισης τίθεται σε εφαρμογή: έχει θεσπισθεί νομοθετικά και θα συσταθεί σύντομα ένα ταμείο ιδιωτικοποίησης, τη διαχείριση του οποίου θα ασκεί μία ανεξάρτητη και επαγγελματική διοίκηση. Ένα νέο ποσοτικό τριμηνιαίο κριτήριο για τα σωρευτικά έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις θα βοηθήσει στην παρακολούθηση της προόδου που θα σημειώνεται σε αυτόν τον τομέα.
Η κατάσταση του χρηματοπιστωτικού τομέα παραμένει εύθραυστη. Οι τράπεζες εξακολουθούν να είναι αποκλεισμένες από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές και το ύψος των καταθέσεων εξακολουθεί να συρρικνώνεται. Τούτο αντανακλά την εξομάλυνση της κατανάλωσης και την έλλειψη κεφαλαίου κίνησης σε εταιρικό επίπεδο, αλλά και την ανησυχία που προκαλείται από τη συνεχιζόμενη συζήτηση για την αναδιάρθρωση του χρέους. Ταυτόχρονα η εξάρτηση των ελληνικών τραπεζών από τη χρηματοδότηση του Ευρωσυστήματος κορυφώθηκε τον Ιούνιο του 2011, ενώ κατά το πρώτο τρίμηνο του 2011 είχε σημειώσει μείωση. Η ρευστότητα των τραπεζών επηρεάστηκε περαιτέρω από τη συρρίκνωση των διασφαλισμένων δεσμών λόγω μείωσης της πιστοληπτικής αξιολόγησης και πτώση στην  αποτίμηση εξασφαλίσεων, καθώς και αλλαγές στους κανόνες εγγύησης του Ευρωσυστήματος.
Οι ελληνικές τράπεζες εισήλθαν στην κρίση με σχετικά ισχυρά κεφαλαιακά αποθέματα ασφαλείας, τα οποία όμως διέφεραν σημαντικά από τράπεζα σε τράπεζα. Η επιδείνωση της ποιότητας των περιουσιακών στοιχείων συνεχίστηκε μέσα σε ένα ασθενές οικονομικό περιβάλλον τα δε επίπεδα τροφοδότησης είναι συγκριτικά χαμηλά. Αρκετές ελληνικές τράπεζες βρίσκονται υπό αναδιάρθρωση, αν και η διαδικασία υπήρξε αργή. Η Τράπεζα της Ελλάδος θα απαιτήσει πρόσθετα κεφαλαιακά αποθέματα ασφαλείας έναντι πιθανής περαιτέρω επιδείνωσης του επιχειρησιακού περιβάλλοντος, με βάση το συγκεκριμένο προφίλ κινδύνου της κάθε τράπεζας. Προφανώς οι προοπτικές για τον ελληνικό χρηματοπιστωτικό τομέα δεν είναι ανεξάρτητες από επιλογές που αφορούν τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα.
Αρκετές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις έγιναν νόμοι. Κατά το παρελθόν έτος, η ελληνική κυβέρνηση υιοθέτησε αρκετές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στους τομείς των συντάξεων, της υγειονομικής περίθαλψης, της αγοράς εργασίας, της ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και υπηρεσιών καθώς και άλλες μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Εκτός από τις μεταρρυθμίσεις που αποτελούν μέρος των προσπαθειών για δημοσιονομική εξυγίανση (π.χ. συντάξεις και υγειονομική περίθαλψη), οι μεταρρυθμίσεις αυτές αποσκοπούν στην άρση των δυσκαμψιών, στη μείωση του κόστους παραγωγής και στην αύξηση του ανταγωνισμού και της ανταγωνιστικότητας. Ενώ η μείωση των μισθών έχει συμβάλει στην ανταγωνιστικότητα, οι αναπτυξιακές μεταρρυθμίσεις δεν έχουν ακόμη φθάσει σε κρίσιμη μάζα που να τους επιτρέπει να έχουν απτές επιπτώσεις στην παραγωγικότητα και στην ικανότητα ανάπτυξης της οικονομίας. Η αποφασιστική εφαρμογή των διαφόρων μέτρων που έχουν περάσει με νόμο ή που είναι στο στάδιο της προπαρασκευής είναι απαραίτητη για τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και την έλευση της βιώσιμης οικονομικής ανάκαμψης.
Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων αντικατοπτρίζουν τα όρια της διοικητικής ικανότητας και τους περιορισμούς όσον αφορά τον πολιτικό συντονισμό. Τούτου δοθέντος, η αποστολή συζήτησε την ανάγκη να υπάρξει ένα επίσημο πλαίσιο διαχείρισης έργων, ιδίως για τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Συνέστησε να οριστούν  διαχειριστές έργου για κάθε πρωτοβουλία που θα υλοποιείται σε βασικούς τομείς (μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας, μεταρρύθμιση της αγοράς προϊόντων και υπηρεσιών, ταχείες επενδύσεις  κ.λπ.) και να δοθεί εντολή σε μία υπηρεσιακή επιτροπή να σχεδιάζει, να χρησιμοποιεί και να δημοσιεύει, σε τακτική βάση, δείκτες προσανατολισμένους σε αποτελέσματα για κάθε μία από τις βασικές διαρθρωτικές μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες.
Η ενίσχυση της τεχνικής συνδρομής είναι ουσιώδους σημασίας για τη διασφάλιση της αυστηρής εφαρμογής του προγράμματος και την αντιμετώπιση ζητημάτων ικανότητας (capacity). Η τεχνική συνδρομή από την Επιτροπή και το ΔΝΤ αποδείχτηκε χρήσιμη σε πολλούς τομείς, όπως οι στατιστικές, η απορρόφηση των διαρθρωτικών ταμείων και το κτηματολόγιο, αλλά και στον τομέα των μεταρρυθμίσεων στη φορολογία, στη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών και στο χρηματοπιστωτικό τομέα. Η αποτελεσματική τεχνική συνδρομή θα πρέπει τώρα να επεκταθεί και σε άλλους τομείς και να παρέχεται και από κράτη μέλη της ευρωζώνης.
Η βιωσιμότητα του χρέους μπορεί να αποκατασταθεί μόνον εάν η κυβέρνηση ενστερνιστεί πλήρως τη δημοσιονομική εξυγίανση και το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Βάσει των τρεχουσών προβλέψεωντο ελληνικό δημόσιο χρέος θα κορυφωθεί το 2012 και θα αρχίσει να μειώνεται στη συνέχεια - σε αυτό θα συμβάλει σημαντικά το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Σε κάθε περίπτωση το ελληνικό δημόσιο χρέος θα παραμείνει για πολλά χρόνια σε υψηλό επίπεδοκαι, ως εκ τούτου, υπόκειται σε ενδεχόμενες αρνητικές εξελίξεις που δεν μπορούν να προβλεφθούν. Ειδικότερα, η εκτίμηση της βιωσιμότητας του χρέους επηρεάζεται εύκολα από τα αποτελέσματα της ανάπτυξης, γεγονός το οποίο υπογραμμίζει τη ζωτική σημασία της επίσπευσης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που προωθούν την ανάπτυξη.
Το κόστος χρηματοδότησης από την αγορά παραμένει απαγορευτικό. Οι αποδόσεις έχουν αυξηθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες και καταγράφουν ανώτατα όρια που υπερβαίνουν κατά πολύ τα ανώτατα όρια που είχαν καταγραφεί κατά την έναρξη του προγράμματος. Είναι απίθανο οι αποδόσεις να επιστρέψουν σε προσιτά επίπεδα μέσα σε μερικά τρίμηνα.  Αυτή η κατάσταση αντικατοπτρίζεται στο γεγονός ότι η ελληνική πιστοληπτική ικανότητα έχει υποβαθμιστεί περαιτέρω από τους κυριότερους οργανισμούς αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας. Ο σκεπτικισμός της αγοράς σχετίζεται με τις αμφιβολίες για την ικανότητα της ελληνικής κυβέρνησης και της κοινωνίας να συνεχίσει στην οδό της δημοσιονομικής εξυγίανσης και της αποκατάστασης της ανταγωνιστικότητας.
__________________
Ένα χρόνο μετά την έναρξη του προγράμματος, έχει εκταμιευθεί σχεδόν το ήμισυ των δανείων της διεθνούς χρηματοδοτικής βοήθειας. Μέχρι τώρα τα κράτη μέλη της ευρωζώνης και το ΔΝΤ μαζί έχουν εκταμιεύσει 53 δισεκατομμύρια ευρώ: 38,5 δισεκατομμύρια ευρώ από τα κράτη μέλη της ευρωζώνης και 14,5 δισ. από το ΔΝΤ. Η πέμπτη δόση θα ανέλθει σε 8,7 δισεκατομμύρια ευρώ από την ευρωζώνη και 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ από το ΔΝΤ, ανεβάζοντας το σύνολο των εκταμιεύσεων σε 65 δισ. ευρώ.
Η πλήρης και έγκαιρη υλοποίηση της συνολικής δέσμης πολιτικών μέτρων που συμφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια της αποστολής αναμένεται να εξασφαλίσει την περαιτέρω πρόοδο προς την κατεύθυνση της δημοσιονομικής εξυγίανσης, της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας. Ειδικότερα, το φιλόδοξο μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής και το ενισχυμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων αναμένεται να κρατήσουν το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής εντός της πορείας που έχει χαραχθεί. Ωστόσο η υλοποίησή τους ενέχει σημαντικούς κινδύνους, οι οποίοι, αν δεν αντιμετωπιστούν κατάλληλα, θα θέσουν σε κίνδυνο την επιτυχία του προγράμματος για την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας και της βιωσιμότητας του χρέους.
Μια σειρά από προϋποθέσεις είναι απαραίτητες για την επιτυχία της διαδικασίας  προσαρμογής. Το πρόγραμμα των δημοσιονομικών, χρηματοπιστωτικών και ενισχυτικών της  ανάπτυξης μεταρρυθμίσεων πρέπει να εφαρμοστεί αυστηρά. Η ιδιωτικοποίηση πρέπει να επιταχυνθεί. Λαμβάνοντας υπόψη τη χρονική διάρκεια, το μέγεθος και τη φύση των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων, η πολιτική και κοινωνική συναίνεση παραμένει προϋπόθεση επιτυχίας. Αδυναμίες στον τομέα της θεσμικής ικανότητας (capacity) θα πρέπει να αντιμετωπιστούν μέσω της ενίσχυσης της τεχνικής συνδρομής.
Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται αναγκαίο ένα ανανεωμένο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής με αναβαθμισμένη χρηματοδοτική βοήθεια. Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ  σημειώνουν ότι ο περιορισμός των κινδύνων που ενέχει η υλοποίηση των μέτρων είναι ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης και των λοιπών εμπλεκόμενων μερών, συνιστούν την εκταμίευση και ταυτοχρόνως τον καθορισμό των βασικών παραμέτρων ενός νέου χρηματοδοτικού προγράμματος.

No comments:

Post a Comment