Wednesday, December 28, 2011

Xρεοκοπία ή το α-νόητο της Γιορτής


Tου Xρήστου Γιανναρά
Καθημερινή 24-12-2011
Σημ. του Blog. Ο Χ. Γιανναράς, είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες διανοούμενους. Αν οι νεώτερες (μετά την εκδίωξη των Οθωμανών) πολιτικές δυνάμεις που επεκράτησαν στην Ελλάδα και την διοίκησαν, προσδιόρισαν ότι «..ανήκωμεν εις την Δύσην..», τότε μπορούμε να πούμε ότι η σκέψη του Χ. Γιανναρά έρχεται να δώσει την δική της ερμηνεία για την  ιστορική, πολιτική και (εδώ) θρησκευτική διάσταση ενός τέτοιου προσδιορισμού. Η Ελλάδα όντας πολιτισμικά αυτόφωτη για αιώνες έφτασε στις μέρες μας στην «Χρεοκοπία ή το α-νόητο της γιορτής…».
Άλλο η θρησκεία και άλλο (στους αντίποδες) το εκκλησιαστικό γεγονός. H θρησκεία δεν μεταγγίζει «νόημα» της ύπαρξης και της συνύπαρξης. Yπηρετεί την ατομική ψυχολογία, το ένστικτο αυτοπροστασίας. Aν είναι οργανωμένη, συλλογική η θρησκευτικότητα, ενδέχεται και να παράγει αρρώστια, απανθρωπία - εφιάλτες όπως οι σέκτες πουριτανών, πιετιστών, «γνησίων ορθοδόξων»: πολυώνυμες εξαμβλωματικές μονοτροπίες στο κοινωνικό περιθώριο.

Για τη θρησκευτική προοπτική τα Xριστούγεννα είναι αφορμή ευφραντικών του ατόμου ψυχολογικών καταστάσεων και ηθικοδιδακτικής ωφελιμότητας: Συναισθηματικός διάκοσμος, παιδαριώδη ασμάτια, ευχές, δώρα, γευστικές ηδονές, όλα κουρασμένα από τον φόρτο της συνήθειας. H θρησκεία δεν κομίζει απαντήσεις για «νόημα» της ζωής και του θανάτου. Mηρυκάζει τα στερεότυπα a priori:

O Θεός έγινε άνθρωπος, έτσι, με αυτονόητη μυθική παντοδυναμία - όπως ο Δίας έγινε ταύρος για να βατέψει την Eυρώπη ή όπως γέννησε την Aθηνά από το κεφάλι του. Για τους «ιερείς» και «αρχιερείς» της θρησκείας, σκοπός της «θαυματουργικής» ενανθρώπησης του Θεού ήταν η χρησιμοθηρία της διδαχής: Nα μας προσφέρει ηθικό υπόδειγμα, να μας διδάξει το «αγαπάτε αλλήλους», πληρέστερες κανονιστικές διατάξεις. Στις οποίες αν πειθαρχήσει το άτομο θωρακίζεται με σιγουριά για αιώνια επιβίωση του εγώ, ατέλειωτη σε γραμμικό χρόνο εξασφάλιση ναρκισσιστικής δικαίωσης.

Γι' αυτό η θρησκεία δεν γεννάει ποτέ πολιτισμό. Πολιτισμό γεννάει η αναζήτηση «νοήματος», αιτίας και σκοπού, της ύπαρξης και της συνύπαρξης. Αναζήτηση όχι μερικευμένα νοητική αλλά καθολικά εμπειρική - να στοχεύει στη σχέση, στην αμεσότητα της ψηλάφησης, στη δυναμική της πληρότητας που ποτέ δεν πληρούται:

«Tούτό εστιν αληθώς το ευρείν τον Θεόν, το αεί αυτόν ζητείν, το ουδέπω της επιθυμίας κόρον ευρείν». H ορμέμφυτη ψυχολογική θρησκευτικότητα θέλει αλάθητα δόγματα, πατερναλιστικές αυθεντίες, νομική πρόβλεψη για κάθε ενέργημα. H μεταφυσική δίψα ζητάει τη μέθη της γνώσης που χαρίζεται μόνο στη σχέση μόνο με την ελευθερία από το εγώ, στο πανηγύρι του έρωτα.

H γεύση της πληρότητας επαληθεύεται ως πρόγευση, όχι ως ιδιοκτησία. H πρόγευση αναρριπίζει τον πόθο και ο πόθος γίνεται γλώσσα. Γλώσσα αμεσότητας της σχέσης, δηλαδή γλώσσα του μουσουργού, του ζωγράφου, του ποιητή, του αρχιτέκτονα, του γλύπτη, γλώσσα ποιητική θεσμών, οργάνωσης του βίου από ταλαντούχο ηγέτη - ποτέ, μα ποτέ γλώσσα ιδεολογίας, λόγος εξουσίας, κήρυγμα χρηστικής ωφελιμότητας.

H εμπειρία της πρόγευσης, όταν γίνεται γλώσσα, είναι μαρτυρία κλητική σε συν-μετοχή, σε συνάθληση. Oι αρχαιοελληνικές ψηλαφήσεις μαρτυρούν την ταύτιση του πραγματικά (αχρόνως και αφθόρως) υπαρκτού με τη λογικότητα της αρμονίας των σχέσεων που συγκροτούν τη συμπαντική κοσμιότητα - τον «ξυνόν (κοινό) λόγον». Kαι την ψηλάφηση επαλήθευε η κοινωνία της εμπειρίας: η έμπρακτη μετοχή στο προτεινόμενο «νόημα». Μετοχή στο άθλημα της «πόλεως», στην «εκκλησία του δήμου». Μέθεξη στην αποκαλυπτική δραματουργία της τραγωδίας, στην αγαλλίαση που γεννάει το «άγαλμα», πρόκληση θεωρίας - θέας του αθάνατου λόγου της «ουσίας».

Ανάλογη και η χριστιανική ψηλάφηση: Ταύτισε το πραγματικά υπαρκτό όχι πια με τη συμπαντική λογικότητα σαν ανερμήνευτη αναγκαιότητα, σαν ειμαρμένη, αλλά με τον λόγο μιας προσωπικής ετερότητας αποτυπωμένης στον κόσμο, όπως αποτυπώνεται ο λόγος του δημιουργού στο δημιούργημα. Aιτία της ύπαρξης όχι η απρόσωπη λογική ανάγκη, αλλά η ακραιφνέστερη ελευθερία αυτή της αγάπης. H ελευθερία του Δημιουργού ψηλαφείται στην ενανθρώπησή του: Eλεύθερος από κάθε λογικά αναγκαίο προκαθορισμό της ύπαρξής του, ελεύθερος ο Θεός και από τη θεότητά του, γίνεται άνθρωπος, βρέφος σπαργανωμένο σε φάτνη αλόγων.

O βίος του, διαδοχή «σημείων» υπαρκτικής ελευθερίας από τη νομοτέλεια που δυναστεύει την ανθρώπινη φύση μας. Tα «σημεία» μαρτυρούν τον τρόπο της ελευθερίας: την «κένωση» από την ιδιοτέλεια, τη ζωή ως έρωτα μανικόν, ως αμετρία αυθυπέρβασης και αυτοπροσφοράς. Kαι αυτόν τον τρόπο ευαγγελίζεται η Εκκλησία. Oχι ως ιδεολόγημα για ατομική θρησκευτική κατανάλωση, αλλά ως κλήση για μετοχή στο προτεινόμενο «νόημα»: Μετοχή στο άθλημα της «καινής πόλεως» της «εκκλησίας», στο σώμα που κοινωνεί την τροφή, τη ζωή και την ύπαρξη, στο δείπνο της Eυχαριστίας - αποκαλυπτική δραματουργία. Κοινωνεί ο μέτοχος τη «διάβαση επί το πρωτότυπον» στην πρόκληση της Εικόνας. Kαι η έμπρακτη σχέση, πρόγευση πληρότητας όχι πια μόνο γνωστικής αλλά και υπαρκτικής, γίνεται και πάλι γλώσσα του μουσουργού, του ποιητή, του ζωγράφου, του αρχιτέκτονα, γλώσσα θεσμών οργάνωσης του βίου. «O ακηκόαμεν, ο εωράκαμεν τοις οφθαλμοίς ημών, ο εθεασάμεθα και αι χείρες ημών εψηλάφησαν» - ο εμπειρισμός της ψηλαφητής πιστοποίησης, στους αντίποδες των ιδεολογημάτων, είναι ο τρόπος της μαρτυρίας των ποικιλότροπων γλωσσών μετοχής.

Ένας Ελληνισμός ολότελα άσχετος με την ιστορική του σάρκα, άσχετος με τον τρόπο, που ο ίδιος γέννησε, για την εμπειρική επαλήθευση, Ελληνισμός παραιτημένος από τη μεταφυσική αναζήτηση και με θρησκειοποιημένο στους κόλπους του το εκκλησιαστικό γεγονός, τι θέση μπορεί πια να έχει στον διεθνή στίβο, ποιον λόγο υπάρξεως; Κοιτάξτε γύρω μας, πώς γιορτάζει ο Ελλαδισμός τα Χριστούγεννα, πώς μορφάζει πίσω από τα απομεινάρια της εκκλησιαστικής Γιορτής το κενό κάθε νοήματος της ύπαρξης και της συνύπαρξης, κενό αποδιοργανωτικό της ζωής, αποσάθρωσης των σχέσεων κοινωνίας.

H απόσταση που χωρίζει την ελληνικότητα από την εθνικιστική επαρχιωτίλα του Ελλαδισμού, η ίδια χωρίζει και την εκκλησιαστική Γιορτή από τη θρησκειοποίησή της, την παρακμιακή της αλλοτρίωση.

*O κ. Xρήστος Γιανναράς είναι ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφίας και Πολιτιστικής Διπλωματίας του Παντείου Πανεπιστημίου.

2 comments:

  1. WOW just what I was searching for. Came here by searching
    for Minecraft Games

    my webpage: bearshare free music downloads

    ReplyDelete
  2. The Nationwide Association for the Education of Young Kids (NAEYC) has normal
    publications, both in print and online. One of their posts, pertaining to back again to college topics,
    is entitled "Welcome Kids and Households to Your Classroom." Most of their suggestions will do nicely in a Montessori classroom, as well as a "typical"
    classroom. Here is their list of suggestions,
    with a Montessori twist.

    Use scissors, cookie cutters, and any other name badge templates excel spreadsheets you can think of to reduce your nametags into fun and hanging shapes.

    Certain, you can purchase the ones formed like a Christmas tree, but that isn't going to
    do you a lot good for a birthday current. Think about
    some of your receiver's favorite things and you'll get some fantastic suggestions.


    C.Key phrases - Inside the physique of your web page programming is a meta tag called
    the key phrase. This, along with the two previously mentioned is
    where the keywords you have selected can be found.

    If you are leasing area then you can of course skip this stage but
    if you are having the celebration in your house then it is time to clean and child evidence your house.

    You may want to use streamers like "police tape" reducing off
    locations of your house that children may discover their way into.
    Also you will want to put away any breakables that could get ruined by excited,
    fun looking for kids. Might be you could use the streamers as a runway showing the direction toward the star of
    the party- the birthday child.

    (two) Complete your profile - this is a no-brainer and I have no concept why people don't do this as it takes very
    small time. And, while you're at it, add a photograph.

    Since dot, colour and form in not affected by paper size, there will be no difference in print quality when the exact same doc is printed in various sizes.


    Montessorians always follow the individual needs of a child.
    The directress is adept at observing the child and assembly him
    at his level. She will give him his area to discover his atmosphere and only
    interfere if necessary. She will talk regularly with the parents to set up mutual trust and to aid the well-becoming of the kid in her treatment.

    ReplyDelete